Skriv in rätten till daglig rörelse i skolans läroplan

Barn och ungdomar i Kalmar län rör sig alldeles för lite. Redan hos barn i lågstadieåldern förekommer den farliga kombinationen av bukfetma och svaga muskler, visar ny forskning. För att bryta stillasittandet behövs ett rörelselyft för skolan, där rätten till daglig rörelse skrivs in i skolans läroplan, skriver Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Kristina Sparreljung tillsammans med professorer från Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

"Mycket tyder på att barn som får röra på sig under skoldagen mår bättre, lär sig mer och presterar bättre", skriver Kristina Sparreljung tillsammans med professorer från Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

"Mycket tyder på att barn som får röra på sig under skoldagen mår bättre, lär sig mer och presterar bättre", skriver Kristina Sparreljung tillsammans med professorer från Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

Foto:

Debatt2024-09-27 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan hos åttaåringar förekommer den farliga kombinationen av bukfetma och svaga muskler, visar en studie som genomförts med stöd av Hjärt-Lungfonden och Norheds stiftelse. Att barn i lågstadieålder har bukfetma och svaga muskler är särskilt oroande, eftersom det är en stark riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och andra vanliga folkhälsosjukdomar senare i livet. Det är också en stark varningssignal, som vittnar om ett stort grundläggande problem för folkhälsan: Vi rör oss alldeles för lite i vardagen.

Barn i mellan- och högstadieåldern är idag stillasittande 70 procent av sin vakna tid, visar mätningar som Folkhälsomyndigheten gjort. Bland 15-åringarna i Kalmar län är det endast 10 procent av flickorna och 26 procent av pojkarna som är fysiskt aktiva en timme om dagen, i enlighet med de svenska riktlinjerna.

Många skolor runtom i Sverige gör redan i dag ett fantastiskt jobb med att bryta stillasittandet och att göra lek och rörelse till en naturlig del av skoldagen. Forskningen visar att det verkar ha en effekt: Mycket tyder på att barn som får röra på sig under skoldagen mår bättre, lär sig mer och presterar bättre. Studier har även visat att fysisk aktivitet både förebygger och motverkar depression och ångestsyndrom, något som det finns ett stort behov av för många barn och unga.

Om vi kan få våra unga att röra sig mer kan vi med andra ord förbättra deras hälsa och välmående här och nu, samtidigt som det bidrar till att minska riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdom senare i livet. Men ansvaret för att förändra beteenden kan inte ligga på enskilda skolor. För att bryta trenden behövs ett rörelselyft för skolan, som gör vardagsrörelse till en naturlig del av skoldagen.

Vi föreslår därför:
1. Att rätten till daglig rörelse skrivs in i läroplanen.
2. Att de reglerade friluftsdagarna återinförs i skollagen.
3. Att all skolpersonal utbildas i sambandet mellan fysisk aktivitet och psykisk samt fysisk hälsa.
4. Att reglerna skärps för skolgårdars storlek när nya skolor byggs eller startas.

Barnkonventionen slår fast att alla barn har rätt till bästa möjliga hälsa. Att göra rörelse till en naturlig del av skoldagen är ett sätt att främja både hälsa och lärande för alla elever i Kalmar län.