Det behövs ett Sverigelyft – och det behövs nu

Kalmar län får inte sin andel av medel till infrastrukturen, långt därifrån. Tittar på man på medel till nationell plan är riksgenomsnittet per invånare knappt 25 000 kronor per invånare, medan Kalmar län ligger på knappt 3 000 kronor per invånare. Det är alltså en markant skillnad.

"Just nu syns det eftersatta underhållet i väg- och järnvägsnätet i allt från ”potthål” på grusvägen på landsbygden till förseningar i järnvägsnätet", skriver debattörerna. Genrebild.

"Just nu syns det eftersatta underhållet i väg- och järnvägsnätet i allt från ”potthål” på grusvägen på landsbygden till förseningar i järnvägsnätet", skriver debattörerna. Genrebild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2024-03-12 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessutom är det inte en engångsföreteelse utan skillnaden är lika stor över tid. Under samma tid kan man titta på hur utvecklingen sett ut, det är tydligt att Kalmar län inte gjort samma förflyttning som resten av södra Sverige när det gäller antalet arbetsmarknadsregioner. Staten har alltså missgynnat befolkningen över tid i Kalmar län, vilket givetvis inte är acceptabelt. 

När vi träffar företag lyfter de alltid möjligheten att förflytta gods, kunna rekrytera arbetskraft och därmed kunna utvecklas. Deras synpunkter är befogade. Ska man som företag ha svårare att hitta arbetskraft och högre kostnader för att transportera varor åt olika håll så blir det en konkurrensnackdel. 

Centerpartiet har alltid arbetat för utveckling i hela landet. När andra har pratat i samband med val och sedan glömt frågan lika fort som de klivit in i mötesrummen då har Centerpartiet stått kvar för värderingar om lika villkor i hela landet. En stor skillnad är att göra ett sådant ställningstagande över tid, att ha det med i sin historia lika mycket som i nutid, att stå fast oavsett i vilken konstellation som man sitter och samarbetar med vid just det tillfället. 

Just nu syns det eftersatta underhållet i väg- och järnvägsnätet i allt från ”potthål” på grusvägen på landsbygden till förseningar i järnvägsnätet. Spontant hör vi många synpunkter på även snö- och halkbekämpning som många människor upplever som sämre. För oss i Centerpartiet står det glasklart att det behövs ett Sverigelyft, och det behövs nu!  

Vi i Centerpartiet föreslår bland annat:

  • Att det ska tillsättas en nationell infrastrukturberedning, som jobbar långsiktigt och med ett helhetsperspektiv.
  • Att se över överskottsmålet till förmån för ett balansmål, givet att resurserna som tillkommer används till de nödvändiga infrastrukturinvesteringarna.
  • Att det genomförs konkreta satsningar på mindre och enskilda vägar, samt återupptaget arbete med nya stambanor och nödvändiga spår för svensk industri. Underhållsskulden ska åtgärdas helt till 2035.

Näringslivet ger Centerpartiet rätt, 70 procent av åkerierna anser att trasiga vägbanor är ett stort problem för deras verksamhet. Så här kan vi inte ha det!

Det här är naturligtvis inga nyheter eller revolutionerande siffror. Tidö-regering är väl medvetna om situationen, men ändå görs ingenting. Om det beror på ovilja eller på grund av att man inte kan komma på några idéer på lösningar ska vi låta vara osagt, men nu har de chansen.

Centerpartiet har förslagen på lösningarna, vi har idéerna på hur vi snabbt kan komma till rätta med problemen. Nu får vi se om allt tal om ”Hjärtelandet” och ”hela landet ska leva” bara var fina ord från regeringspartierna i valrörelsen eller om de faktiskt menade något med dem. Nu har ni chansen att kroka arm med Centerpartiet och faktiskt åstadkomma en förändring. 

För Kalmar läns bästa. För hela Sveriges bästa.