De stora bankerna har ett särskilt ansvar för tillgången till kontanter i samhället. Så säger Riksbankskommittén. Det är ett viktigt budskap, i ett Sverige som är unikt i världen sett till hur snabbt sedlar och mynt slutat användas. Idag sker en stor del av alla betalningar via kreditkort och mobilen. Att teknikens möjligheter tas till vara är förstås bra, men under ytan finns ett allvarligt problem för landets småföretagare: bankerna har i stor utsträckning lagt ned sin kontanthantering. Affärsidkare som får betalt i sedlar och mynt har ofta svårt att hitta en bank som vill ta emot pengarna.
Inom några år förväntas Sverige hamna i en situation där hälften av handlarna inte längre accepterar sedlar och mynt. Företagare gör inte det valet frivilligt, för vem vill säga nej till kundernas pengar. Grundproblemet är att bankerna så kraftigt bantat ned sin kontanthantering att kontanter har blivit en börda. Särskilt svårt är det för handlare i glesbefolkade delar av landet, där pengatransportbilar måste köra många mil för att växla in pengar. Kostnaden börjar bli för hög att hantera.
Visst finns det handlare som föredrar elektronisk betalning. Kortavgiften är inte heller svår att bära för en butik som säljer en läderjacka för ett par tusen kronor. Men sedlar och mynt är fortfarande viktiga betalmedel, till exempel när man ska handla tuggummin eller besöka glasskiosken nära stranden.
Den betalform som en stor del av de mindre företagen fortfarande föredrar är just fysiska pengar, det visar en kartläggning om pengahantering som Småföretagarnas Riksförbund har initierat. Förbundet, som representerar drygt 30 000 företagare runtom i Sverige, känner till att många handlare är djupt oroade över utvecklingen.
Situationen är helt enkelt inte acceptabel. Utvecklingen får inte lämna landets småföretagare på efterkälken. Inte heller kan vi exkludera de äldre, unga, nyanlända, och låginkomsttagare som saknar tillgång till smarta mobiler och kreditkort. Det måste helt enkelt gå att handla med sedlar och mynt. Politiken måste ta frågan på allvar, och bankerna behöver behålla kontakten med ortens lokala handlare.