PĂ„ flera plan kan vĂ€nsterstyrda kommuner och regioner stĂ„ emot den försĂ€mringsivran som finns i Rosenbad, men inte pĂ„ alla. Ăven om Region Ăstergötland och Region Kalmar lĂ€n styr över kollektivtrafiken i vĂ„ra lĂ€n sĂ„ Ă€r regionerna inte ansvariga för de vĂ€gar, jĂ€rnvĂ€gar och stationer som kollektivtrafiken krĂ€ver. Tydligaste exemplet pĂ„ detta ansvar och hur det försummas Ă€r underhĂ„llet av Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanorna samt anslutningsplanerna för det nya stationslĂ€get i Linköping.
Att inte ansluta vÄra gemensamma jÀrnvÀgar till OstlÀnken, att inte utveckla eller ens underhÄlla dessa strÀckor i den utstrÀckning som behövs har flera negativa konsekvenser för vÄra regioner. Den mest uppenbara Àr den minskade tillgÀngligheten för oss invÄnare att resa. NÀr tÄget blir försenat eller instÀllt pÄ grund av ett fallet trÀd eller en solkurva, dÄ kan planerna för den dagen vara förstörda. Man missar en tentamen, man kommer sent till jobbet eller missar sin nÀsta anslutning.
Statens underfinansiering leder ocksÄ till fördyringar för lÀnsborna. Det Àr vi som mÄste betala för ersÀttningsbussarna, reparationerna av tÄgen och de förlorade arbetstimmarna som blir till följd. Det Àr ocksÄ vi som blir drabbade av den minskande attraktionskraften som blir följden av lÄngsamma, högljudda tÄg med dÄlig anslutning. FÀrre ser det som möjligt att bo, jobba och studera i exempelvis Rimforsa, Hultsfred eller VÀstervik om de inte vet ifall tÄget kommer gÄ i tid, eller om det gÄr över huvud taget.
Avsaknaden av tillrÀckligt med pÄlitlig jÀrnvÀg gör inte bara att persontrafiken och dess medföljande kostnader förvÀrras. För oss som Àr positiva till industrin, men vill att den ska vara sÄ grön som bara möjligt, Àr det dessutom förlust att det inte finns mer utrymme för godstrafik pÄ vÄra jÀrnvÀgar. PÄ sikt borde de flesta smÄlÀndska och östgötska varor kunna ta tÄget till norska Narvik, tyska Puttgarden eller Göteborg.
Vi har haft flera regeringar som Äsidosatt vÄra regioners infrastrukturbehov. Men nu Àr vÄra behov större Àn pÄ lÀnge och vi har fÄtt en regering som tycks vilja göra Ànnu mindre Àn tidigare. Viktigast för regionerna, pÄ kort sikt, Àr att regeringen ser till att OstlÀnken blir av och att vÀnda pÄ planerna om att vÄr gemensamma trafik inte ska fÄ ansluta till centralstationen. Nuvarande planer kommer leda till antingen sÀmre service och flera hundra miljoner extra i kostnader som lÀggs pÄ regional nivÄ eller att man hotar all trafik pÄ Tjust- och StÄngÄdalsbanorna.
VĂ€nsterpartiet i Kalmar lĂ€n och Ăstergötland vill att tĂ„gen ska gĂ„. Vi vill att de ska vara i tid. (V) vill att tĂ„gen ska vara fler. Ăstergötland och Kalmar lĂ€n behöver en regering som vill samma sak.