TÄgresenÀrer behöver en ansvarstagande regering

Det har gÄtt mer Àn ett halvÄr sedan Tidö-laget bildade regering. Som vÀntat för oss i VÀnsterpartiet har denna tid prÀglats av skattelÀttnader för de som tjÀnar mest, höjda priser pÄ boenden och mat samt nedskÀrningar pÄ det som Àr gemensamt. Inte minst pÄ det kollektiva resandet.

"Vi har haft flera regeringar som Äsidosatt vÄra regioners infrastrukturbehov. Men nu Àr vÄra behov större Àn pÄ lÀnge och vi har fÄtt en regering som tycks vilja göra Ànnu mindre Àn tidigare", skriver debattörerna.

"Vi har haft flera regeringar som Äsidosatt vÄra regioners infrastrukturbehov. Men nu Àr vÄra behov större Àn pÄ lÀnge och vi har fÄtt en regering som tycks vilja göra Ànnu mindre Àn tidigare", skriver debattörerna.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2023-05-14 20:02
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ flera plan kan vĂ€nsterstyrda kommuner och regioner stĂ„ emot den försĂ€mringsivran som finns i Rosenbad, men inte pĂ„ alla. Även om Region Östergötland och Region Kalmar lĂ€n styr över kollektivtrafiken i vĂ„ra lĂ€n sĂ„ Ă€r regionerna inte ansvariga för de vĂ€gar, jĂ€rnvĂ€gar och stationer som kollektivtrafiken krĂ€ver. Tydligaste exemplet pĂ„ detta ansvar och hur det försummas Ă€r underhĂ„llet av Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanorna samt anslutningsplanerna för det nya stationslĂ€get i Linköping.

Att inte ansluta vÄra gemensamma jÀrnvÀgar till OstlÀnken, att inte utveckla eller ens underhÄlla dessa strÀckor i den utstrÀckning som behövs har flera negativa konsekvenser för vÄra regioner. Den mest uppenbara Àr den minskade tillgÀngligheten för oss invÄnare att resa. NÀr tÄget blir försenat eller instÀllt pÄ grund av ett fallet trÀd eller en solkurva, dÄ kan planerna för den dagen vara förstörda. Man missar en tentamen, man kommer sent till jobbet eller missar sin nÀsta anslutning.

Statens underfinansiering leder ocksÄ till fördyringar för lÀnsborna. Det Àr vi som mÄste betala för ersÀttningsbussarna, reparationerna av tÄgen och de förlorade arbetstimmarna som blir till följd. Det Àr ocksÄ vi som blir drabbade av den minskande attraktionskraften som blir följden av lÄngsamma, högljudda tÄg med dÄlig anslutning. FÀrre ser det som möjligt att bo, jobba och studera i exempelvis Rimforsa, Hultsfred eller VÀstervik om de inte vet ifall tÄget kommer gÄ i tid, eller om det gÄr över huvud taget.

Avsaknaden av tillrÀckligt med pÄlitlig jÀrnvÀg gör inte bara att persontrafiken och dess medföljande kostnader förvÀrras. För oss som Àr positiva till industrin, men vill att den ska vara sÄ grön som bara möjligt, Àr det dessutom förlust att det inte finns mer utrymme för godstrafik pÄ vÄra jÀrnvÀgar. PÄ sikt borde de flesta smÄlÀndska och östgötska varor kunna ta tÄget till norska Narvik, tyska Puttgarden eller Göteborg.

Vi har haft flera regeringar som Ă„sidosatt vĂ„ra regioners infrastrukturbehov. Men nu Ă€r vĂ„ra behov större Ă€n pĂ„ lĂ€nge och vi har fĂ„tt en regering som tycks vilja göra Ă€nnu mindre Ă€n tidigare. Viktigast för regionerna, pĂ„ kort sikt, Ă€r att regeringen ser till att OstlĂ€nken blir av och att vĂ€nda pĂ„ planerna om att vĂ„r gemensamma trafik inte ska fĂ„ ansluta till centralstationen. Nuvarande planer kommer leda till antingen sĂ€mre service och flera hundra miljoner extra i kostnader som lĂ€ggs pĂ„ regional nivĂ„ eller att man hotar all trafik pĂ„ Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanorna. 

VĂ€nsterpartiet i Kalmar lĂ€n och Östergötland vill att tĂ„gen ska gĂ„. Vi vill att de ska vara i tid. (V) vill att tĂ„gen ska vara fler. Östergötland och Kalmar lĂ€n behöver en regering som vill samma sak.