Taxi behövs i hela lĂ€net – alla dagar!

Taxi var ett begrepp som fanns i varje kommun och ofta ocksÄ i varje litet samhÀlle. Men det var förr i tiden.

Att kunna ta sig hem efter ett krogbesök eller att ta sig till sin hyrda semesterbostad Àr pÄ mÄnga hÄll i lÀnet ett problem. SÄ borde det inte vara, anser Anders Andersson (KD).

Att kunna ta sig hem efter ett krogbesök eller att ta sig till sin hyrda semesterbostad Àr pÄ mÄnga hÄll i lÀnet ett problem. SÄ borde det inte vara, anser Anders Andersson (KD).

Foto: Kollage

Debatt2024-02-03 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Samtidigt Ă€r behovet av denna service för kommunikationer lika stort idag som dĂ„. Kanske Ă€nnu större om vi ska kunna beakta och ta hĂ€nsyn till miljö- och klimatpĂ„verkan, eftersom taxiverksamheten Ă€r ett viktigt komplement till den allmĂ€nna kollektivtrafiken. 

I kollektivtrafiklagstiftningen 2 kapitlet 14 paragrafen framgĂ„r att den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska verka för en tillfredsstĂ€llande taxiförsörjning i varje lĂ€n. Hur denna lagstiftning ska tolkas finns det, tyvĂ€rr, en hel del olika meningar om.  

Vi nĂ€rmar oss nu med stormsteg en ny upphandling gĂ€llande busstrafiken och sĂ€rskilda persontransporter som Kalmar lĂ€nstrafik har ansvar för. Senast en upphandling gjordes resulterade det i en koncentration till ett fĂ€rre antal företag/entreprenörer. Det kan i ett administrativt perspektiv vara effektivt och kanske ocksĂ„ kostnadseffektivt. Men förlusten uppstĂ„r pĂ„ andra omrĂ„den. 

Under Ären som gÄtt, sedan senaste upphandlingen, har stora delar av den finmaskiga taxiverksamhet som tidigare funnits nÀstan helt raderats ut. Och det Àr i första hand lÀnets invÄnare som Àr de stora förlorarna tillsammans med restaurang- och besöksnÀringen i lÀnet.

NĂ€r lĂ€nets invĂ„nare behöver en taxiresa efter ett restaurangbesök eller nĂ€r turister som ska besöka lĂ€net behöver en transport till hyrd fritidsbostad eller hotell sĂ„ visar sig problemet tydligt idag. MĂ„nga kommuner saknar helt taxiverksamhet pĂ„ kvĂ€llar samt helger. Detta förhĂ„llande Ă€r uppenbart ett bekymmer sĂ„vĂ€l för enskilda personer som för utveckling och tillvĂ€xt i vĂ„r region. Turist- och besöksnĂ€ringen Ă€r stark i vĂ„rt lĂ€n och under sommartid Ă€r vi den fjĂ€rde starkaste besöksregionen i landet. För fortsatt utveckling tror jag att bra kommunikationer inklusive taxiverksamhet Ă€r av stor betydelse. 

Jag valde under hösten 2023 att tillskriva ordförandena i regionstyrelsen och kollektivtrafiknĂ€mnden och pĂ„talade behovet av taxiverksamhet i lĂ€net. Den skrivelse jag dĂ„ skickade in fick ett positivt bemötande dagarna före jul. Peter Wretlund, ordförande i kollektivtrafiknĂ€mnden, skriver i svar till mig att regionen nu i det pĂ„gĂ„ende upphandlingsarbetet kommer att beakta möjligheten för smĂ„ och medelstora företag att lĂ€mna anbud, genom att analysera hur anbudsomrĂ„den och geografiska omrĂ„den kan delas in. Detta för att smĂ„ och medelstora företag ska ha chans att inkomma med anbud pĂ„ del av avtalet. 

För mÄnga mindre taxiföretag Àr det en förutsÀttning att man förutom allmÀn taxiverksamhet pÄ kvÀllar och helger ocksÄ har chans att komplettera sin verksamhet med uppdrag gÀllande fÀrdtjÀnst, sjukresor, skolresor och nÀrtrafik. Jag vet att mina KD-partivÀnner i kollektivtrafiknÀmnden Carl-Wiktor Svensson och Chatrine PÄlsson Ahlgren ocksÄ trycker pÄ i denna frÄga. Min förhoppning Àr att vi ska kunna se ett trendskifte dÀr det för transportföretag i lÀnet blir ekonomiskt motiverat och företagsmÀssigt möjligt att erbjuda taxi för sÄvÀl lÀnets invÄnare som turister i betydligt större omfattning Àn vad som nu Àr fallet.

Anders Andersson (KD), JĂ€rnforsen
Vice ordförande i regionfullmÀktige Region Kalmar lÀn och ledamot i regionala utvecklingsnÀmnden