Samtidigt Àr behovet av denna service för kommunikationer lika stort idag som dÄ. Kanske Ànnu större om vi ska kunna beakta och ta hÀnsyn till miljö- och klimatpÄverkan, eftersom taxiverksamheten Àr ett viktigt komplement till den allmÀnna kollektivtrafiken.
I kollektivtrafiklagstiftningen 2 kapitlet 14 paragrafen framgÄr att den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska verka för en tillfredsstÀllande taxiförsörjning i varje lÀn. Hur denna lagstiftning ska tolkas finns det, tyvÀrr, en hel del olika meningar om.
Vi nÀrmar oss nu med stormsteg en ny upphandling gÀllande busstrafiken och sÀrskilda persontransporter som Kalmar lÀnstrafik har ansvar för. Senast en upphandling gjordes resulterade det i en koncentration till ett fÀrre antal företag/entreprenörer. Det kan i ett administrativt perspektiv vara effektivt och kanske ocksÄ kostnadseffektivt. Men förlusten uppstÄr pÄ andra omrÄden.
Under Ären som gÄtt, sedan senaste upphandlingen, har stora delar av den finmaskiga taxiverksamhet som tidigare funnits nÀstan helt raderats ut. Och det Àr i första hand lÀnets invÄnare som Àr de stora förlorarna tillsammans med restaurang- och besöksnÀringen i lÀnet.
NÀr lÀnets invÄnare behöver en taxiresa efter ett restaurangbesök eller nÀr turister som ska besöka lÀnet behöver en transport till hyrd fritidsbostad eller hotell sÄ visar sig problemet tydligt idag. MÄnga kommuner saknar helt taxiverksamhet pÄ kvÀllar samt helger. Detta förhÄllande Àr uppenbart ett bekymmer sÄvÀl för enskilda personer som för utveckling och tillvÀxt i vÄr region. Turist- och besöksnÀringen Àr stark i vÄrt lÀn och under sommartid Àr vi den fjÀrde starkaste besöksregionen i landet. För fortsatt utveckling tror jag att bra kommunikationer inklusive taxiverksamhet Àr av stor betydelse.
Jag valde under hösten 2023 att tillskriva ordförandena i regionstyrelsen och kollektivtrafiknÀmnden och pÄtalade behovet av taxiverksamhet i lÀnet. Den skrivelse jag dÄ skickade in fick ett positivt bemötande dagarna före jul. Peter Wretlund, ordförande i kollektivtrafiknÀmnden, skriver i svar till mig att regionen nu i det pÄgÄende upphandlingsarbetet kommer att beakta möjligheten för smÄ och medelstora företag att lÀmna anbud, genom att analysera hur anbudsomrÄden och geografiska omrÄden kan delas in. Detta för att smÄ och medelstora företag ska ha chans att inkomma med anbud pÄ del av avtalet.
För mÄnga mindre taxiföretag Àr det en förutsÀttning att man förutom allmÀn taxiverksamhet pÄ kvÀllar och helger ocksÄ har chans att komplettera sin verksamhet med uppdrag gÀllande fÀrdtjÀnst, sjukresor, skolresor och nÀrtrafik. Jag vet att mina KD-partivÀnner i kollektivtrafiknÀmnden Carl-Wiktor Svensson och Chatrine PÄlsson Ahlgren ocksÄ trycker pÄ i denna frÄga. Min förhoppning Àr att vi ska kunna se ett trendskifte dÀr det för transportföretag i lÀnet blir ekonomiskt motiverat och företagsmÀssigt möjligt att erbjuda taxi för sÄvÀl lÀnets invÄnare som turister i betydligt större omfattning Àn vad som nu Àr fallet.
Anders Andersson (KD), JĂ€rnforsen
Vice ordförande i regionfullmÀktige Region Kalmar lÀn och ledamot i regionala utvecklingsnÀmnden