Kristdemokraterna i Kinda vill satsa på att bygga ut GC-nätet i vår kommun, och då främst satsa på de sträckor som är viktiga för daglig cykelpendling, vilket oftast är de sträckor som är kortare än tre kilometer. Dock så krävs det att man tänker till kring hur man bygger de nya cykelbanorna om man verkligen ska få människor att börja använda dem. Forskning visar att GC-banorna måste upplevas som säkra, de bör ha få korsande bilvägar, inte ligga för nära snabbt körande tung trafik, och inte ha för många branta upp- och nedförsbackar eller tvära svängar. Dessutom bör de gå så kort väg som möjligt till utpekade målpunkter, som till exempel resecentrum och större arbetsplatser, då väldigt få dagliga cykelpendlare vill cykla en omväg på sin väg till eller från jobbet.
Just nu planeras det för en cykelbana mellan Krågedal och Rimforsa centrum. En GC-väg som verkligen behövs, eftersom vägen dit är smal, krokig och har många kurvor med skymd sikt. Vid samrådet i våras visade det sig att förslaget med sträckning längs med sjön, inte kommer gå att få till på grund av ovilligt inställda markägare och att det kommer bli för dyrt. Tjänstemännens förslag var då istället att låta GC-vägen gå längs med den befintliga vägen.
Men bland de inskickade samrådskommentarerna fanns ett förslag på sträckning längs med järnvägen som vi kristdemokrater menar är ett mycket intressant förslag. Man skulle då kunna göra en GC-väg som mellan Storgården och Rimforsa resecentrum nästan skulle vara helt korsningsfri, den skulle vara rak utan skymda kurvor och i riktning mot samhället skulle den slutta svagt utför vilket skulle ge en cykeltid till resecentrum på cirka åtta minuter istället för cirka femton minuter.
KD:s förslag blev då att vi skulle låta tjänstemännen utreda det här medborgarförslaget, för att se om även detta kunde bli ett sträckningsförslag för GC-väg till Krågedal. Då vi inte har någon ordinarie ledamot i samhällsbyggnadsnämnden så fick vi hjälp av MP att lägga fram förslaget så att nämnden kunde rösta om det. Tyvärr röstades det ner av samtliga övriga ledamöter. Detta gjordes med argumentet att den sträckningen skulle ta för mycket åkermark i anspråk, då tjänstemännen felaktigt uppgav att det behövde vara minst 30 meter mellan järnväg och cykelbana när det enligt Trafikverket räcker med 10 meter, men det största argumentet var att det skulle ta för lång tid att låta tjänstemännen undersöka en sträckning till. Ett argument som känns väldigt märkligt.
I princip alla politiker i Kinda pratar ju om att man vill ha mer och bättre dialog med medborgarna, men för att ha en dialog så räcker det ju inte med att bara lyssna eller läsa medborgarnas åsikter, man måste ju då även kunna avsätta tid för att utreda de bra förslag som dyker upp – annars så blir det ju bara en envägskommunikation.
Tyvärr missar nu de som bor i, eller som kommer flytta till, områdena kring Storgården, chansen att få en snabb och säker cykelväg till Rimforsa resecentrum. Allt på grund av att övriga politiker inte säger sig ha tid att ge ett bra förslag en chans. Detta är ett tydligt exempel på att mer dialog behövs i Kinda!