Vi är beroende av fungerande infrastruktur

För att vårt län ska kunna utvecklas, för att våra invånare ska kunna pendla till studier och arbete, för att turister ska kunna ta sig till alla våra besöksmål, för att varor och reservdelar ska kunna transporteras till och från länets företag – för allt detta behöver vi fungerande förbindelser med omvärlden.

Det är dags att staten tar länets behov av infrastruktur på allvar nu, menar skribenten.

Det är dags att staten tar länets behov av infrastruktur på allvar nu, menar skribenten.

Foto: OLOF CARLSON

Debatt2020-12-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar läns missgynnade läge avseende statliga infrastruktursatsningar är allt för väl bekant. Länet är i det närmaste en vit fläck på kartor över statliga investeringar. Kalmar län hamnar allra sist när den nationella transportplanen slås ut per person och län, mindre än hälften av vad östgötarna får och bara en fjärdedel av Jönköpings läns tilldelning räknat per invånare.

Min allra första interpellationsdebatt som riksdagsledamot våren 2019 gällde just detta. Infrastrukturminister Tomas Eneroth visade tyvärr inte någon vilja att ge hela vårt län förutsättningar att leva. Stångådalsbanan är en livsnerv för inlandet, men ministern tar inte det övergripande helhetsansvar man hade kunnat förvänta sig av en minister i en regering som ständigt talar om jämlikhet och likvärdighet. Istället hänvisar han till det bristande intresset hos grannarna i Östergötland. Våra kristdemokratiska partikamrater står dock helt eniga med oss i denna fråga. Det är värre med sossar och centerpartister, som styr i Östergötland. 

När det gällde förutsättningarna för länets järnvägar att ansluta till den planerade höghastighetsbanan, hänvisade ministern till Kust-till-kustbanan, det vill säga Kalmar-Alvesta-Göteborg. Han fimpade alltså hela norra länsdelen, som har Linköping som anknytningspunkt. 

I våras ställde jag en fråga till infrastrukturministern om driftsstödet till Kalmar-Öland Airport. Svaret var kortfattat; han var medveten om situationen och en översyn pågick. En tid därefter kom beskedet om 13 miljoner kronors tillskott.

I det budgetalternativ som regionens kristdemokrater tagit fram tillsammans med Moderaterna, ville vi lägga kraft i påverkansarbetet gentemot staten, så att vårt län får likvärdiga villkor. Vi vill ha ett statligt Kalmar länspaket, som omfattar de prioriterade punkterna i handlingsprogrammet för transportinfrastruktur och ökade anslag till den regionala transportplanen. 

Det är dags nu, att sätta press på sossar och miljöpartister, centerpartister och liberaler i regering och regeringsunderlag, för att staten ska ta vårt läns behov på allvar och ge våra invånare och företag likvärdiga förutsättningar jämfört med andra delar av landet.