Linnéuniversitetet tvingas nu hyra in bussar för att säkerställa att studenter och medarbetare kan ta sig mellan Kalmar och Växjö. Att en av landets största utbildningsinstitutioner inte kan lita på tågtrafiken är inget annat än ett misslyckande för den svenska infrastrukturen. Tyvärr är det heller inte unikt – vi har sett samma situation på andra håll, där exempelvis Ikea har fått sätta in egna bussar för att lösa pendlingen för sina anställda. Det här är en varningssignal som måste tas på allvar.
Tågförbindelsen mellan Kalmar och Växjö är en av länets viktigaste linjer. När tågen inte fungerar påverkar det studenter, arbetspendlare och näringslivets möjligheter att utvecklas. Gång efter annan har vi fått höra om hur pendlare inte kan lita på när de kommer fram eller när de kommer vara hemma igen. Detta borde inte vara en vardaglig oro för någon som förlitar sig på kollektivtrafik.
Vi i Region Kalmar län har genom Länstrafiken vidtagit de åtgärder vi kan för att förbättra situationen. I december 2023 utökades Krösatrafiken med fler turer mellan Kalmar och Växjö för att öka kapaciteten och tillgängligheten. Fyra nya eltåg är beställda och leveranserna inleds 2026, vilket innebär en rejäl kvalitetshöjning för resenärerna. De nya tågen är väsentligt snabbare än de befintliga och kommer att bidra till en mer pålitlig trafik. Därutöver finns strategiska planer för ytterligare utbyggnad av trafiksystemet samt en ny upphandling av Öresundståg som är på gång.
Men det räcker inte. Det spelar mindre roll vilka tåg man har om inte banorna de åker på är i dugligt skick. För att skapa en tågtrafik som människor kan lita på krävs att Trafikverket tar sitt ansvar. Vi har ett stort behov av att upprusta järnvägsbanorna, och vi ser gärna att detta görs, men det måste ske på ett sätt som är välplanerat och transparent. En av de stora utmaningarna vi ser idag är bristande kommunikation och framförhållning från Trafikverket. När arbeten genomförs behöver berörda aktörer, som Länstrafiken, Krösatåg och Öresundståg få korrekt information i god tid. De måste veta vilka sträckor som berörs, hur länge avstängningarna varar och vilka konsekvenser det får för trafiken. Om problem skulle uppstå kan trafiken med denna information planera ersättningstrafik och informera resenärer i tid.
Länstrafiken arbetar aktivt för att få till stånd förändringar och förbättringar. Inom Öresundståg har analys av punktligheten från Hässleholm påbörjats, en kritisk punkt som påverkar förseningar i hela systemet. Länstrafiken och operatörerna har kvartalsmöten med Trafikverket, där problem tas upp och vikten av bättre samordning och informationsflöde betonas. Genom Regionsamverkan i Syd har vi också kallat generaldirektören för Trafikverket till dialog om aktuella brister och hur de kan åtgärdas framåt.
Det är också viktigt att lyfta fram att vi har sett en viss förbättring. Under starten av 2025 har tågtrafiken haft bättre punktlighet och regularitet. Därtill har konstruktiva samtal mellan Länstrafiken och Trafikverket skett där båda parter är inställda på bättring. Vi har fortfarande en lång väg att gå.
Sverige ska ha en infrastruktur som fungerar, oavsett om man pendlar till jobb, studier eller andra samhällsviktiga verksamheter. Vi kan inte ha en situation där stora arbetsgivare och universitet tvingas lösa kollektivtrafiken på egen hand. Nu måste alla aktörer, inklusive staten och Trafikverket, ta sitt ansvar och säkerställa att vi har ett järnvägssystem som är tillförlitligt och fungerar för alla.
Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Kalmar län