Vi som anställda läkare i Region Kalmar Län är djupt oroade över vår planets och medborgarnas hälsa och har en önskan för det kommande året och årtiondet:
Sluta subventionera klimatskadliga transporter och följ er verksamhetsplan för en fossilbränslefri region 2030!
Klimatförändringar utgör idag det största hotet mot vår hälsa och människans överlevnad.
De beslut vi fattar det kommande årtiondet blir avgörande för om unga och blivande medborgare kommer att kunna leva ett bra och hälsosamt liv i vår region Kalmar Län, i Sverige och på hela vår planet! Detta årtionde kommer det att krävas en omfattande förändring av hela vårt samhälle för att begränsa den globala uppvärmningen till under 1,5 grader. Detta mål band vi oss till att hålla vid Parisavtalet 2015.
Flyget står för 2,6% av de globala koldioxidutsläppen och för 4–5% av all klimatpåverkande utsläpp, höghöjds-effekten inräknad (utsläpp av kväveoxider och vattenånga på hög höjd).
Vi ser med oro på regionstyrelsens plan att bli delägare i Kalmar Airport. Man planerar att lägga 80 miljoner kronor av medborgarnas skattepengar bland annat för att etablera en flyglinje till Frankfurt/Tyskland. Tidigare försök att etablera flyglinjer till andra storstäder i Europa har misslyckats och det är mycket sannolikt att följden skulle bli den samma här. Skattepengar som vi behöver för att utföra en modern sjukvård riskerar att istället användas till att finansiera en förlustaffär.
Flygbranschen har särbehandlats och undantagits från såväl bränsleskatt, energiskatt, koldioxidskatt och är undantaget moms. Flyg går från en offentligt subventionerad flygplatsäven här i Kalmar.
Sverige har lovat att fasa ut alla klimatskadliga subventioner till år 2020! I verksamhetsplanen för 2019 för Region Kalmar Län anges som fokusområde att ”minska klimatpåverkan och anpassa samhället till ett förändrat klimat” och att arbeta för en ”fossilbränslefri region”.
80 miljoner kronor kan användas på ett mycket klokare sätt. Ska vi med skattemedel subventionera transporter så rimmar det mycket bättre med regionens verksamhetsmål att till exempel lägga medel på att bygga ut en fungerande järnväg. Som ett gott exempel skattefinansierar man i Tyskland från 1 januari ett sänkt pris på tågbiljetter med 10–15%.
Tågtrafiken har idag, inte minst i vår region, stora brister. Näringslivet och befolkningen är beroende av en fungerande järnväg för att medborgare och företagen ska kunna göra klimatkloka val!
Det är en trend i hela Sverige att inrikesflyg har minskat med mellan 8–11% under 2019. Antagligen för att folk inser att vi måste resa på ett mer hållbart sätt. Man väljer annorlunda.
Argumentet att man vill utveckla en mer klimatsmart effektiv flygindustri med subventioner håller inte då effektiviteten äts upp av ett ökat flygande från fler och mindre destinationer. Höghöjds-effekten är sannolikt lika stor med fossilfritt bränsle som med fossilt bränsle (undersöks för nuvarande). Vad som behövs är minskat flygande och utbyggnad av klimatkloka resealternativ som tåg och buss. De har hittills intesubventionerats i lika stor utsträckning som flyget. Flyget kommer att behöva bära sina egna kostnader.
Vi vill inte moralisera kring enskilda individers val att resa. Däremot bör regionens mål 2020 med tillgänglig vetenskap och det ansvar man har tagit på sig, genomsyras av långsiktighet och hållbarhet. Gör det lätt för medborgare och företag att göra klimatsmarta resval. Lev upp till era ambitioner! Satsa våra skattepengar där de verkligen behövs!