Den som saknar bredband kan få svårt att överhuvudtaget utföra sitt arbete. Samtidigt är Kalmar län eftersatt när det gäller bredbandsutbyggnaden. Det har beräknats att det skulle kosta över två miljarder kronor att ge länsborna snabba och pålitliga uppkopplingar.
Därför vill vi i Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Kalmar län se en gemensam kraftansträngning för att få staten att ta sitt ansvar. Länsunionens egen bredbandssatsning är på tok för liten för att ha effekt. Här krävs ett omfattande statligt stöd, och det är länets folkvalda som måste driva på för att ett sådant stöd ska komma till stånd.
Vi kallar det gärna för lobbyism för det är vad det handlar om, att bilda opinion och påverka beslut. Därför lägger vi ett sådant förslag i vårt budgetförslag.
När vi har talat om regionala lobbyister tidigare har vi fått utstå en del hån för det. Men andra regioner bedriver uttalat lobbyarbete – varför skulle inte Region Kalmar län, som har så uppenbara behov, kunna göra det?
Sedan vi lade förslaget om regionala lobbyister förra året har dessutom samtliga partier i länet enats om att försöka få till stånd statliga investeringar i Stångådals- och Tjustbanorna. Det är i princip den sorts arbete som vi efterlyste förra året. Och vi ser inga skäl till att regionen inte skulle kunna arbeta på samma sätt med andra viktiga frågor som transportinfrastruktur och bredband.
Vi kan leva med att Länsunionen, efter lite inledande spydigheter, tar våra förslag och med lite modifieringar gör dem till sina egna. Det har vi sett flera exempel på. I Länsunionens budget finns i år till exempel en regional företagsinkubator med, ett förslag som vi lade förra året och som majoriteten då röstade ner.
Men det är en ganska ineffektiv ordning, där det går flera år från att idéer väcks till att de utreds och så småningom sätts i verket. En frihetsreform som verklig länsfärdtjänst, som vi föreslår i vår budget, behövs nu. Det ska inte krävas att Länsunionen funderar på saken i några år först.
Vi har all respekt för att coronahanteringen tar mycket energi. Självklart ska människors liv och hälsa prioriteras. Men för att Kalmar län ska komma tillbaka efter krisen krävs att förutsättningarna finns på plats, och dit hör både bredband och transportinfrastruktur.
Då krävs ett målmedvetet påverkansarbete från regionens sida. Vi vill utöka det arbete som har satts igång gällande de regionala järnvägarna till att gälla hela länets transportsystem och bredbandsutbyggnad. Det borde majoriteten kunna säga ja till redan på kommande budgetfullmäktige den 25 november.