Jag hade inte varit hÀr utan musikskolan och Skylten

Jag hade inte varit dĂ€r jag Ă€r i dag utan den kommunala musikskolan, Skylten, Arbis, fritidsgĂ„rdarna, Rockkarusellen, StudiefrĂ€mjandet, föreningen Rock D’amour, en rad eldsjĂ€lar och en Ă€nnu lĂ€ngre rad tillgĂ€ngliga scener, skriver Lars WinnerbĂ€ck.

Man tar mig som exempel pĂ„ ”bra” kultur, som ekonomiskt bĂ€r sig sjĂ€lv. Man kanske tĂ€nker att jag, efter mina studier, en morgon startade aktiebolaget WinnerbĂ€ck, plitade ihop nĂ„gra trudelutter och sĂ„ var framgĂ„ngssagan ett faktum? Bra kultur, skriver Lars WinnerbĂ€ck.

Man tar mig som exempel pĂ„ ”bra” kultur, som ekonomiskt bĂ€r sig sjĂ€lv. Man kanske tĂ€nker att jag, efter mina studier, en morgon startade aktiebolaget WinnerbĂ€ck, plitade ihop nĂ„gra trudelutter och sĂ„ var framgĂ„ngssagan ett faktum? Bra kultur, skriver Lars WinnerbĂ€ck.

Foto: Victor Bomgren

Debatt2023-09-07 14:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pĂ„ "WinnerbĂ€ck fĂ„r utsĂ„lt – med minimalt offentligt stöd":

Moderata ungdomsförbundet skriver i en debattartikel att styret i Linköping behöver banta kulturbudgeten. Pengarna som ska frigöras vid denna kulturella bantningskur ska hellre gĂ„ till ”vĂ€lbehövliga skattesĂ€nkningar”. Ja, man slĂ€nger in skola och omsorg ocksĂ„, sĂ„ vi verkligen ska förstĂ„ hur dum och överflödig den subventionerade kulturen Ă€r. Bidrag till Scenkonst Öst vill man strypa helt. Och det Ă€r mĂ€rkligt nog ungdomar som skriver det hĂ€r. 

Man tar mig som exempel pĂ„ ”bra” kultur, som ekonomiskt bĂ€r sig sjĂ€lv. Man kanske tĂ€nker att jag, efter mina studier, en morgon startade aktiebolaget WinnerbĂ€ck, plitade ihop nĂ„gra trudelutter och sĂ„ var framgĂ„ngssagan ett faktum? Bra kultur. Men jag hade inte varit dĂ€r jag Ă€r i dag utan den kommunala musikskolan, Skylten, Arbis, fritidsgĂ„rdarna, Rockkarusellen, StudiefrĂ€mjandet, föreningen Rock D’amour, en rad eldsjĂ€lar och en Ă€nnu lĂ€ngre rad tillgĂ€ngliga scener. Verksamheter, föreningar och entusiaster som aldrig blev rika, som stĂ€ndigt sökte anslag för att göra stan mer levande. Folk som entrĂ€get bokade band till stan, för en lĂ„ngtifrĂ„n köpstark mĂ„lgrupp. Folk som skapade plats Ă„t en helt olönsam, men Ă€ndĂ„ rik lokalbandskultur. Jag vet mĂ„nga som det hĂ€r var helt livsviktigt för. MĂ„nga som hade halkat utanför helt om den alternativa musiken och scenen inte funnits dĂ€r. 

Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„, att varje ”problemunge” som plockar upp en pensel eller gitarr och ges tillgĂ„ng till en ateljĂ© eller replokal, Ă€r en stor vinst för samhĂ€llet. Samma med idrotten. Och kultur för barn, ungdomar och nybörjare kommer inte kunna vara sjĂ€lvförsörjande. Subventionerad kultur Ă€r viktig. Men den Ă€r kul ocksĂ„, glöm inte det MUF. Den fĂ„r oss att tĂ€nka, kĂ€nna oss mindre ensamma, den utmanar oss och strĂ€cker oss lĂ€ngre.

Ibland Ă€r kultur dyrt. Teatrar, symfoniorkestrar, balett och viss offentlig konst till exempel. Men det Ă€r som att Norrköpings Sophia Jarl och nu MUF Östergötland/Linköping tĂ€nker att den TÄR pĂ„ samhĂ€llet. Man sĂ€tter kulturen MOT samhĂ€llet. Mot skola och omsorg. Och sĂ„ den klassiska skatterĂ€dslan. Varför ska JAG betala för att nĂ„gra tomtar ska fĂ„ spela oboe? Klart att du ska! Vi gör det tillsammans för att samhĂ€llet ska kĂ€nnas attraktivt nog att delta i. För att vi ska kĂ€nna samhörighet och tillhörighet. För att vi vet att dom som halkar utanför och inte kĂ€nner den samhörigheten söker sig till mörkare utkanter. Och dom blir inte lönsamma, MUF. 

Och, nÀr ni nu tog mig som exempel, det Àr inte bara jag som kommer till Saab arena i oktober. Vi Àr ett stort gÀng av fritidsledare, musiklÀrare, scenarbetare, scenbyggare, ljustekniker, ljudtekniker och sÄ vidare som alla har startat nÄnstans och som bara för nÄgra veckor jobbar med just den hÀr turnén. Vi Àr alla del i en kedja av bÄde bred och smal kulturverksamhet. Den kultur MUF tycker Àr önskvÀrd kan inte ryckas ur sitt sammanhang. Vi behöver varandra.