Men möjligheterna rymmer också utmaningar. Den tekniska utvecklingen har dramatiskt förändrat vårt förhållningssätt till ledighet och arbete. Jobbet gör sig ofta påmint 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Ett mejl kommer mitt under middagen, ett samtal eller meddelande påminner om nästa arbetsuppgift just när kaffet hällts upp. Vi tar ett jobbsamtal i hängmattan och kollar mejlen innan vi ska somna.
Men precis som resten av kroppen måste hjärnan få återhämta sig för att kunna prestera och må bra i längden. Vi behöver pauser på flera nivåer, från regelbundna korta avbrott under en arbetsdag till semesterns långvariga nedvarvning.
Semesterledighet och andra avbrott från arbetet bryts nu i stället ofta sönder av ny information och påminnelser i form av plingljud från datorn eller ett surr i fickan. Effekten blir att hjärnan försöker återuppta arbetet med just de uppgifter som ofta skulle må bäst av att vila en stund. Vår ständigt skiftande fokusering medför förluster i tidseffektivitet och försämrar kvaliteten på vårt arbete.
Om hjärnan på detta sätt aldrig får den tid för nödvändig reflektion som behövs är risken stor att det resulterar i långvarig och skadlig stress. I värsta fall kan det leda till försämrat immunförsvar, högt blodtryck, magbesvär och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom försämrad prestationsförmåga på arbetet riskerar det i förlängningen att leda till utmattningsdepression och lång sjukskrivning.
Det är nu hög tid att arbetslivet anpassas efter de nya förutsättningarna. Samtidigt som vi drar nytta av den nya teknikens fördelar måste vi förhålla oss till baksidorna. Många arbetsgivare behöver en fördjupad insikt om att ständigt uppkopplade anställda faktiskt riskerar att leda till sämre produktivitet. Här är några konkreta åtgärder som kan fungera som en start på ett medvetet arbete för att motarbeta it-stressen:
Chefer och anställda behöver utbildas i stresshantering för det moderna arbetslivet.
Uppmuntra anställda att stänga av telefonens push-notiser och datorns ständiga mejlpåminnelser för att undvika avbrott i såväl arbetsuppgifter som pauser.
Gör det till en självklar rutin att ingen, vare sig chefer eller andra anställda, i onödan mejlar eller ringer jobbsamtal på semestern och efter kontorstidens slut.
Det handlar inte om att arbeta mindre, utan om att arbeta på ett sätt som gör att vi i längden får mer gjort samtidigt som vi mår bättre.
Per Larsson,
beteendevetare, Previa
Gör upp med IT-stressen
Den accelererande IT-revolutionen innebär stora framsteg på en mängd områden. Inte minst skapar den möjligheter till såväl effektivare arbete som större individuell frihet i jobbet. Att dela information och att samverka har blivit mycket enklare, samtidigt som allt fler kan arbeta på distans från bussen, balkongen eller badplatsen.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.