Såhär i besparingens tider så kan jag inte låta bli att fundera över kostnaderna som Vimmerby kommun har för sitt bolag Astrid Lindgrens Näs. Politikerna är och petar i flera verksamheter för att spara 100 000 kr här och lite mer någon annanstans, medan man välvilligt ger Näs 3 miljoner i årligt koncernbidrag. Jag har läst igenom lite artiklar som finns i lokal media och funnit fler anmärkningsvärda saker gällande ekonomi.
Visst behöver vi kultur och kultur måste också få kosta, men hur kan ett kommunalt bolag ha en VD som chefar över knappt tio årsanställda med den högsta lönen av alla tjänstemännen i kommunen? Dessutom är det på konsultbasis och personen ifråga är pensionär med ett längre förflutet som marknadschef på ett annat bolag.
Hans lön kostar Näs 97 200 kr/mån. På årsbasis, minus en månads semester kostar han drygt en miljon av de tre som kommunen ger i bidrag. Är detta klokt överhuvudtaget?
I relevans till ett privat bolag så skulle man aldrig kunna plocka ut den lönen på en chef med den personalstyrka och omsättning som man har på Näs. VD:n själv säger sig vara nöjd med lönen, "annars skulle jag inte sitta här". Då kan jag tycka att man med den inställningen kanske skulle ta sin pension och kliva åt sidan och låta någon mindre avlönad göra jobbet, för vad är det som är så speciellt med att vara VD på Näs?
Till VD:ns försvar får 3 miljoner i koncernbidrag, så kontrar han med att Näs besökare, som under året varit ca 40 000, skulle generera ca 30 miljoner kr i omsättning för att dessa enligt en TEM-undersökning skulle spendera 805 kr per person när dom gästat Näs och Vimmerby. Detta skulle ge oss 2,5 milj i skatteintäkter. Nästa år är målet ca 45 000 besök och således ca 2,9 milj i skatteintäkter för kommunen.
Denna uträkning ställer jag mig frågande till då det verkar vara så att Näs räknar varje besökare oavsett det är julmarknadsbesökare, trädgårdsbesökare, "pubkvälls"-besökare, skolklasser och återkommande besökare i form av årskortsbesök osv. Då kan man inte räkna in alla dessa i den TEM-modell som VD:n gör. Stor del av dessa bor redan på orten och spenderar inga övriga "turistpengar" här. (TEM står för turistekonomiska modellen som är ett antagande och uppskattande av vad en person spenderar som turist enligt statistiska centralbyrån.)
Att marknadsföra Näs och att leda den personalen som finns där torde inte vara mer avancerat i jämförelse till vad både privata och offentliga bolag i den storleken är att sköta. Sådana finns det många av i trakten och där finns på långa vägar inga sådana löner. Näst intill mer skrämmande när VD:n uttalar sig om sin lön, är det vad deras styrelseordförande säger; "Det är ett bra avtal, vi får ut två resurser i en, och det ryms väl inom vår budget"!
Tidigare fanns det allts både VD och marknadschef. Nu sköts båda posterna av en person, hur går det till? Om nu en klarar båda jobben, varför fanns det då två innan och vad kostade inte dessa, då denna höga lön som nuvarande VD har är en billigare lösning än vad tidigare VD och marknadschef hade?
Nuvarande VD har suttit på posten sedan maj månad som tillförordnad VD, hur länge ska den lösningen till den kostnaden gälla? Det går inte att hitta någonstans att man söker tjänsten som VD på Astrid Lindgrens Näs.
På deras hemsida står att läsa under lediga jobb att ägarbilden ska förändras och att VD kommer att tillsättas efter det.
Kära kommun, se till att det sker ett ändrat ägarskap snart eller en reglering av lönerna.
Pengaundrande skattebetalere
Många frågetecken kring besökarantalet till Näs
"Hans lön kostar Näs 97 200 kr/mån. På årsbasis, minus en månads semester kostar han drygt en miljon av de tre som kommunen ger i bidrag. Är detta klokt överhuvudtaget?"
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.