Stångådalsbanan - nyckel till regionförstoring

"Vi ser fram mot att människor bor i eller arbetspendlar till våra kommuner. Vi ser fram mot att företag med intressen långt utanför våra gränser etablerar sig här."

Foto: Arkiv

Foto: Arkiv

Foto:

LK Debatt2016-01-25 15:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Regionförstoring och att ingå i storstadsregionernas intresseområden är för våra kommuner både en spännande utmaning och en överlevnadsfråga. Vi vet att regionförstoring är helt beroende av en pålitlig och modern infrastruktur och vi har en järnväg, Stångådalsbanan, som idag till delar fyller våra behov. Men den behöver uppgraderas.

Järnvägen Linköping - Kalmar rustades för 20 år sedan. Därefter har det varit klent med både underhåll och uppgraderingar. Det är hög tid nu.

Den varannantimmestrafik sträckan Linköping - Kalmar som finns idag behöver kompletteras med pendeltåg på olika sträckor. Exempelvis Linköping - Kisa - Vimmerby och Hultsfred - Högsby - Blomstermåla - Kalmar. Sist men inte minst också med direkta snabba genomgående tåg Kalmar - Linköping - Stockholm.

En modern järnväg med den trafik och längd, 237 km, som Stångådalsbanan har, behöver ha helsvetsat spår; det finns idag bara på en tredjedel av sträckan. Banan behöver också modern trafikledning. Idag finns ett radiostyrt system på sträckan Linköping - Rimforsa med manuell tågklarering på resterande del av banan. Radioblockssystemet börjar bli gammalt och måste ersättas med det trafikledningssystem som nu byggs runt om i Europa nämligen ERTMS.

Några avsnitt med hastighetsnedsättningar behöver åtgärdas, till exempel bangårdarna i Hjulsbro och Bjärka Säby. Därtill nya mötesstationer i Gullringen och Rockneby samt triangelspår i Sandbäckshult.En elektrifiering av Stångådalsbanan ligger också helt rätt i tiden inte minst av miljömässiga skäl. Det enda förnuftiga är att alla banor i Sverige med persontrafik är elektrifierade. Linköping - Kalmar är naturlig att stå närmast i tur.

En fungerande järnväg är ett måste för näringslivet.
När Ostlänken Stockholm - Linköping blir klar betyder det att hela sydöstra Götaland får en snabb och tilltalande trafik till Stockholmsområdet men bara om den grenas ut eller kopplas vidare mot andra stråk. Järnvägen Linköping - Hultsfred - Kalmar är som klippt och skuren för att vara en sådan fortsättning.

Med en uppgradering av banan som vi tagit fram förslag till, och som vi kommuner utmed banan och Regionförbundet i Kalmar så tydligt ställer sig bakom, skulle restiden från Vimmerby till Stockholm bli två timmar, från Kalmar tre och en halv. Möjligheterna att ta sig till och från Stockholmsområdet förbättras alltså drastiskt och blir ett tungt argument för dem som vill bosätta sig i sydöstra Götaland eller för företag som vill etablera sig utanför storstadsområdet.

En uppgradering av Linköping - Kalmar betyder också att godstrafiken får full tillgång till järnvägen. Spåranslutning är en viktig faktor för många företag med ambition för framtiden.

Viktig för sydöstra Götaland.

En satsning på Stångådalsbanan har mycket hög prioritet för oss och självklart är den till nytta och glädje för hela sydöstra Götaland - och ytterst för hela landet. Trafikverket själva understryker i sin rapport att regional utveckling genom förbättrad infrastruktur ger högst tillväxt. Det om något borde beaktas och tas på största allvar i diskussionen om Stångådalsbanans framtid.

Vi ser en markant resandeökning 2015 på hela plus 65 procent i jämförelse med 2014 där ett viktigt fokus på integration och möjligheter för de nyanlända är väl värt att nämnas. En framtida nivå på runt en miljon resor per år på Stångådalsbanan är ett rimligt mål.

Till sist. Vi ser fram mot att människor bor i eller arbetspendlar till våra kommuner. Vi ser fram mot att företag med intressen långt utanför våra gränser etablerar sig här. Vi ser fram mot att sydöstra Sverige får en bättre nåbarhet. Vi är redo!

Denna debattartikel är undertecknad av de ledande kommunpolitikerna i kommunerna som ingår i styrguppen för Stångdalsbanan.

Johan Persson, Kalmar
Anders Andersson, Kalmar
Roland Åkesson, Mönsterås
Peter Wretlund, Oskarshamn
Stihna Johansson-Evertsson, Högsby
Lars Rosander, Hultsfred
Tomas Peterson, Vimmerby
Hans Måhagen, Kinda

Läs mer om