Väldigt viktigt att behålla stationen som grundbult

Centerpartisten Magnus Danlid i Vimmerby, som även är ledamot i Kalmar Länstrafik, KLT, har reagerat på att det förs diskussioner om en försäljning av stationshuset i Vimmerby.

Foto:

LK Debatt2016-01-16 07:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Han menar att det skulle vara högst olyckligt om kommunen beslutade sig för att sälja den gamla anrika byggnaden - som genom årens lopp så starkt förknippats med resande till och från Vimmerby.

Ja, det finns verkligen fog för den oro som Danlid uttrycker. Inte för att den eventuella köparen Nilsbuss Aktiebolag skulle vara något dåligt parti för Vimmerby och kommunen.

Nej, helt enkelt för att det innebär försämrat incitament för en framtida tågkommunikation till och från Vimmerby, till och från Hultsfred och i en förlängning, hela sträckan Kalmar till Linköping.

Jag vet att det finns massor av stationshus som lyckligt sålts till privata aktörer. Det har ofta blivit exklusiva och tjusiga privatbostäder, eller i vissa fall, bra företagslokaler - men det har lika ofta lett till en successiv nedmontering av tågtrafiken.
Och i allra värsta fall rivning av hela klabbet.

Utvecklingspotential
Jag minns bland annat Storebro stationshus, saligt i åminnelse, som var en enastående vacker byggnad. Det fanns en tid när Storebro stationshus signalerade framtidstro, en tid när det även fanns en finfint fungerande godshantering från samhället.

Jag är inte fullständigt influerad av någon sorts torparromantik, men visst var det härligt på något sätt. Vi kan givetvis inte spara allt bara för att nostalgiker som jag, har minnen av nattliga äventyr i väntsalen, av äppelknyckarräder i den dignande stationsträdgår'n och annat.

Men när det gäller just Vimmerby stationshus så finns det så mycket mer substans att lockas av.

Magnus Danlid talar om den viktiga samhällsfunktion som Vimmerby stationshus innebär. Jajamensann, så är det Danlid.

Han skriver även att stationen blivit en naturlig samlingsplats där människor möts och där det därmed finns en stark utvecklingspotential av andra näringsverksamheter.

Fråga handeln
Jag tänker på det självklara som dagens café eller kanske en restaurang, eller rena turistverksamheter, som hotell, eller vandrarhem eller något liknande.

Vi vet inte heller vad som händer med turistbyrån i Vimmerby i framtiden.

För inte är väl min gamla dröm om en sammanslagning av turistbyrån och Astrid Lindgrens Näs aktuell, kanske i semestertider kompletterad med en sommarutställning och en liten servering på trappan och informationsmaterial i Rådhuset..?

Drift av två turistverksamheter för priset av en.
Men det viktigaste av allt, vi vet inte vilken operatör som kommer att bruka järnvägen - och för den delen närliggande busstrafik. Som ett centrum för resande, med andra ord ett Resecentrum.

Jag tycker verkligen man ska ställa sig följande frågor innan ansvariga kommunala företrädare skriver under några försäljningskontrakt;

1. Vad säger handeln i Vimmerby? Det är snudd på tjänstefel att över huvud taget komma med förslag inom besöksnäringen utan att först höra vad handeln och butikerna och andra näringsidkare har att säga om saken.

2. Vad säger Astrid Lindgrens Värld, vad säger Pippis Hotell, Stadshotellet, vad säger Vimmerby B&B, och Astrid Lindgrens Näs, vad säger järnvägsanställdas paradishotell Fredensborg, vad säger Hotell Ronja - ja listan kan göras hur lång som helst.

Om det envist ska säljas för att spara driftkostnader på en halv miljon kronor per år för kommunen, så är det märkligt att sälja en liknande ståtlig och välskött byggnad utan att ta in anbud.

Det är inte bara tosigt, det strider förmodligen mot någon lag som ingen tycks bry sig om heller. Kommunallagen, lika urvattnad som lågprisjuice.

Sista tåget
Vad är förresten en driftkostnadsförlust på en halv miljon om vi jämför med vad den praktiska vinsten skulle kunna bli om bara någon driftig person fick chansen att visa var ställskåpet ska stå.

Och visst Danlid, det är verkligen inte skönt att stå utomhus och vänta på buss eller tåg, jag vet, för jag fryser så jag vitnar bara jag går mellan redaktionen och bilen - och det är ändå bara 15 normala steg. Eller 50 kortkorta trippande "äldresteg" som jag numera så retligt tillämpar.

Magnus Danlid talar om att det skulle kunna byggas om till medborgarkontor. Nja, det är jag väl inte lika begeistrad över - det blir bara ytterligare en driftkostnad.

Däremot måste vi ha i åtanke att kollektivtrafiken upphandlas med jämna mellanrum. Och skulle då den tilltänkta köparen av stationshuset råka förlora upphandlingen för en kort eller längre tid, så blir det problem.

Inte lätt då att bussa huset på någon annan aktör.

Tågen avgörande
Jag är avslutningsvis inte fullständigt säker på att Landstinget, som ju har ansvaret för all kollektivtrafik i länet, för en överskådlig framtid via förvaltningen KLT kommer att fortsätta vara huvudman för järnvägstrafiken.

I så fall kompliceras bilden ytterligare, om en extern ägare hinner få sitt namn på lagfarten.

Resecentrum måste kvarstå som den solida grundbulten kring vilken kollektivtrafiken ska byggas.

Tågen är avgörande för Vimmerbys framtid - precis som all infrastruktur.

Det är ju dessutom en tjusig byggnad och historiskt ser vi att Östra Centralbanan med normalspår mellan Hultsfred och Linköping öppnades för trafik år 1902.

Växlar vi in på fel spår så kanske snart sista tåget har gått.

Alf Wesik

Läs mer om