Barn- och utbildningsnämnden är den nämnd med lite storlek som bäst följt alla beslut om besparingar. Jag vågar påstå att barn- och utbildningsnämndens verksamheter för åren 2011-2014 hade ett reellt utfall om flera miljoner varje år 2012-2014, och upplevde ett "förändringstryck" om minst 10 miljoner kronor per år 2012-2014.
Av två utgifter som man var riktigt ordentligt emot var vårdnadsersättning, vilket är betydligt billigare än utbyggd barnomsorg, den ena. Där blev det som de borgerliga partierna röstade. Och det andra var min strid för att behålla Navet som bestod av två halvtidstjänster med inriktning på att stödja de mesta utsatta familjerna i ett förvaltningsöverskridande projekt med Socialförvaltningen.
Jag vill gärna bli rättad, om vad och hur många miljoner kronor, som socialdemokraterna har föreslagit besparingar för de åren, och om det är svårt så kan vi väl stanna vid 2011-2014 eftersom nuvarande ordförande i alla fall var med under den tiden.
Jan Henriksson (S) må vara besviken på lågt genomförande, men vad genomföra om det knappt finns några förslag från socialdemokraterna, och hans ledamöter oftast var emot dem som föreslogs. Det enda jag minns är att socialdemokraterna flera gånger haft uppe frågan om skolstruktur i Vimmerby genom att göra en F-6-skola och en 7-9-skola, vilket jag har avfärdat varje gång men de har aldrig presenterat att det skulle vara någon besparing.
Jag tror på friheten att välja, och att det måste finnas utrymme för rektorer och lärare att välja olika vägar för att nå målet att varje elev når sin fulla potential. För det behövs flera skolor, inte en allenarådande.
Tillbaka till pengar. Jag vill påstå att barn- och utbildningsnämnden kostade ungefär detsamma 2014 som 2011, och var till och med marginellt något billigare 2012 och 2013, och det händer inte utan att det aktivt genomförs besparingar.
Ibland fattades det till och med reda pengar som att barn- och utbildningsnämnden fick höjd internhyra utan att få höjda anslag i samma omfattning utan att kunna påverka. Så var det och så är det för att förskolan Lunden blev 10 miljoner kronor dyrare än budgeterat. På så vis flyttas ett hål för budgetöverskridande i kommunstyrelsens investeringar till barn- och utbildningsnämndens driftsbudget, och förändringstrycket ökar. En kommunstyrelse där Jan Henriksson (S) var vice ordförande.
Barn- och utbildningsnämnden bidrog dessutom med cirka 7 miljoner kronor till "finansen". Jan, det var fiktiva pengar. Bara riktiga pengar. Pengar som täckte upp för fördyrade investeringar, som man sedan inte får anslag för. Med andra ord får barnen betala två gånger för del av samma förskola.
Sannolikt inget formellt fel begånget, men bara tanken att delvis ta betalt två gånger gör mig illa till mods.
Jag tycker inte att någon, fritidspolitiker eller tjänsteman, ska utsättas för den pressen. Men så är det oavsett sammansättning på majoritet 2011-2014/2015-2018.
Jag kan inte förstå annat än att främsta skälet att lägga alla besparingar på barn- och utbildningsnämnden för bibehållen eller försämrad skolinfrastruktur i Vimmerby kommunen är att då är majoriteten hyggligt säker på att det blir en verklig besparing oavsett alternativ A eller B, för annars borde man ju rikta besparingarna inom kommunen mot de verksamheter som under många år och med stor marginal överstiger standardkostnaderna.
Jag har lagt min röst på alternativ B.
Magnus Gustafsson (M)
Behövs flera skolor, inte en allenarådande
Jan Henriksson (S) skriver i en debattartikel i denna tidning att "Otaliga är de besparingar som lagts utan att de haft någon egentlig effekt." Det är ett uttalande som jag påstår i varje fall inte stämmer avseende barn- och utbildningsnämndens verksamhet där jag var ordförande 2011-2014.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.