Investera för en bättre skola

Den svenska skolan presterar allt sämre resultat. Andelen elever som går ut grundskolan med behörighet till gymnasiet har minskat fem år i rad. Förra året gick fler än 13 000 elever ut grundskolan utan tillräckliga kunskaper.

LV Debatt2012-04-26 07:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SVERIGE HAR OCKSÅ tappat den tidigare tätpositionen vad gäller likvärdighet i skolan. Svenska elevers socioekonomiska bakgrund spelar numera lika stor roll för resultaten som för elever i Tyskland och USA.
Utbildningsminister Jan Björklund säger att det kommer ta 10-15 år att vända utvecklingen i svensk skola. Det kan vi inte godta. Det finns länder som visat att det är möjligt att vända utvecklingen i ett skolsystem mycket snabbare än så. Vi prioriterar fyra viktiga områden i det arbetet:

I) STÄRK LÄRARNA i sitt uppdrag. Allra viktigast är att stärka lärarna. Det finns inget viktigare för en elevs resultat än att de möter en riktigt bra lärare. Lärare måste ges möjlighet till kompetensutveckling och karriär. Det är centralt både för att stärka lärarna i sitt uppdrag och för att attrahera fler begåvade studenter till lärarutbildningen. Vi prioriterar därför stora investeringar i lärares kompetensutveckling och vill se fler karriärvägar för lärare genom specialisering och forskning.

II) STÄRK REKTORERNA i sitt pedagogiska ledarskap. Rektorer är nyckelaktörer för att få en positiv utveckling i skolan. I dag överhopas rektorer av administrativa och ekonomiska arbetsuppgifter. Rektorer ska främst vara pedagogiska ledare och måste ges möjlighet och tid till att leda det pedagogiska utvecklingsarbetet i skolan.
Lärare som lyckas vända utvecklingen i skolor med stora utmaningarna ska premieras genom högre lön. Rektorer som lyckas vända utvecklingen på en skola ska ges större ansvar och leda utvecklingsarbetet på fler skolor för att det som fungerar ska sprida sig i skolsystemet.

III) PRIORITERA basfärdigheter i tidiga åldrar. Att kunna läsa, skriva och räkna har blivit allt viktigare i vårt moderna samhälle. Att gå alltför länge med brister i basfärdigheterna riskerar att försvåra, ja till och med förstöra skolgången för alltför många elever. Därför ska basfärdigheterna och elevernas undervisning under de första åren i skolan prioriteras, så att inte ett enda barn lämnar tredje årskurs med bristfälliga basfärdigheter.

IV) SÄTT likvärdigheten i fokus. En sammanhållen skola med höga förväntningar på alla elever, utan tidig sortering och stängda dörrar är grunden för att skapa en likvärdig skola med höga resultat. Det är också avgörande är att resurser fördelas till skolor efter elevernas behov och detta bör därför slås fast i skollagen.
Regeringen ökar takten i felprioriteringarna. De minskar resurserna till lärares kompetensutveckling. Regeringen gör också en stor besparing på gymnasieskolan om 675 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt16,7 miljoner och 34 lärartjänster i Kalmar län. Att komma åt ungdomsarbetslösheten, som till stor del beror på att många unga saknar fullständig gymnasieutbildning, underlättas inte av nedskärningar i gymnasieskolan. Regeringen satsar istället på sänkt restaurangmoms vilket kostar drygt fem miljarder kronor. Vi väljer att istället investera fem miljarder kronor i utbildning. För Socialdemokraterna är det den viktigaste framtidsinvestering Sverige kan göra.

Krister Örnfjäder (S)
Riksdagsledamot Kalmar län

Ibrahim Baylan (S)
Utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i Riksdagens utbildningsutskott

Läs mer om