Krav på allmän Taxiservice vid upphandling

Utveckling att Vimmerby kommun nu endast har fyra taxibilar som står till allmänhetens förfogande dagtid (september 2012) är ett steg i fel riktning. För ett halvår sedan fanns 10 taxibilar anslutna till natt, helg och storhelgschema. I en kommun av Vimmerbys storlek som har visionen att utvecklas inom områdena befolkningsutveckling, trygghet för kommuninvånarna, företagande och turism så bör det finnas dygnetrunttaxi. För en taxientreprenör i en kommun i Vimmerbys storlek så behöver man ha flera ben att stå på för att driva dygnetruntverksamhet såsom kommunala, landstings, privata och företagstransporter, det räcker inte med ett.

LV Debatt2012-09-19 06:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

DET FINNS kommuner i Sverige och även i Kalmar län som inte har värderat taxis betydelse vilket inneburit att det har funnits buss- och taxiföretag som har kunnat lägga in anbud på valda delar och därmed "plockat russinen ur kakan". Jag förstår att taxiföretagarna följer den linjen när kommunpolitiker uttalar sig att det är fritt fram att lägga anbud på valda delar bara det blir billigt. I varje upphandling de senaste 20 åren har anbudsgivarna fått formulera hur de har tänkt organisera den allmänna taxiservicen i Vimmerby, dock inte denna gång för nu förlitar sig kommunpolitikerna på marknaden.

VIMMERBY TAXIS 10 taxibilar körde skolskjutsar för totalt 2 157 404 kronor förra läsåret. Det kan därmed inte endast vara på dessa skjutsar kommun sparat 2 miljoner kronor i Vimmerby för i så fall skulle besparingen vara nära 100% och det kan inte vara rimligt.
Det finns kommunpolitiker som vill föra över sitt ansvar på andra och hänvisar här till trafikstyrelsen. Jag kommer i trafikstyrelsen att lyft frågan om allmän taxiservice och hur vi vill att länets kommuner ska ha det med allmän taxiservice i den kommande upphandlingen gällande bl a sjukresor och färdtjänst. Men det är klart, skickar de kommunala företrädarna signaler om att taxiverksamhet inte är viktigt så får trafikstyrelsen naturligtvis lyssna på detta.

EN FAKTOR BORDE självklart vara att entreprenörerna ska beskriva hur de tänkt organisera den allmänna taxiservicen när avtal ska tecknas med taxiföretagare. Ett krav som även Vimmerby kommun borde ha ställt i skolskjutsupphandlingen för att förstärka tryggheten för invånarna. Jag är inte säker på att sjukrese- och färdtjänstunderlaget är tillräckligt för att motivera att hålla dygnetruntservice och vi kan hamna i en situation där inget företag tar ett helhetsansvar i Vimmerby. Är det vad väljarna vill? Det tror inte jag.

Magnus Danlid (c),
Ledamot i KLT

Läs mer om