Landsbygdsfientligt från de rödgröna partierna

Vi tre och Centerpartiet är starka förespråkare för en levande lansbygd. En landsbygd som ska vara attraktiv att bo på och också vara som ett drivhus för nya företag och innovationer. Det är just därför som vi ser med stor oro på den politik som de rödgröna nu för fram. Den senaste tiden har det ena landsbygdsfientliga utspelet efter det andra presenterats.

LV Debatt2010-09-11 04:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

MAKTENS ARROGANS mot landsbygden har sällan varit tydligare än då Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson nyligen i en tevedebatt uttalade sig om de enskilda vägnätet som ointressant för landsbygden. Är detta en signal om att de vill plocka bort 12 miljarder från de enskilda vägarna på landsbygden för att istället göra storstadssatsningar i södra Sverige? Tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill de också införa en kilometerskatt på våra vägar som innebär att varje lastbil i Sverige kommer att få ökade kostnader på över 100 000 kronor per år. Detta drabbar särskilt svensk landsbygd då transporterna blir dyrare. Ifall de rödgröna vinner valet kommer också bensinpriset höjas med 49 öre litern. En höjning som beskrivs av de rödgröna som en välgärning för att vänja landsbygden vid höga bensinkostnader. Har företrädare för de tre vänsterpartierna någonsin besökt det Småländska inlandet och Tjustbygden?
Detta är områden av vårt land som är extremt beroende av både privatbilism, lastbilar och bättre vägar, stora och små, för en blomstrande framtid.

DET VALMANIFEST som Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet står bakom är ett dråpslag mot landsbygden. De har uppenbart svårt att förstå hur människors verklighet ser ut i Sverige bortom de stora städerna. Vänsterpartiernas politik är inte en politik för människor på landsbygden. Ordet landsbygd nämns inte ens i det 18-sidiga valmanifestet. De säger inte med ett enda ord att bilen är viktigt för många människor. De tycks tro att alla kan ta cykeln till affären, tunnelbanan till jobbet och bussen till dagis. Och deras bensinskatt, kilometerskatt och skatt på handelsgödsel skulle kraftigt höja kostnaderna för alla dem som lever och driver företag på landsbygden.

ALLIANSENS valmanifest innehäller däremot en hel serie av åtgärder som är specifikt inriktade på landsbygdsbor, till exempel att bensinskatten inte ska höjas och undantagen i "pumplagen" ska finnas kvar. Det innebär att människor på landet fortfarande har råd att ha bil och dessutom kan tanka då macken finns kvar.
Partier gör olika prioriteringar om vad som är viktigt för att förenkla vardagen för människor. Socialdemokraterna går nu till val på att det ska finnas butlers i Stockholms tunnelbana medan Centerpartiet och alliansregeringen satsar på att vardagen ska bli enklare för människor i hela Sverige genom RUT-avdraget. Vi bygger nu också ut bredband i hela landet och under nästa år kommer alla i Sverige garanteras bredband med en lägsta hastighet på 1 Mbit/sekund. Det är en rejäl höjning från Socialdemokraternas 20 Kbit/sekund. Regeringens satsning på bredband är viktig för människor och företag i hela Sverige. Människor ska kunna koppla upp sig och utföra vardagstjänster på nätet oavsett bostadsort. Även vi som bor och verkar på landet ska ha tillgång till snabbt Internet för våra bankärenden.

Åsa Torstensson (C) Infrastrukturminister
Eskil Erlandsson (C) Jordbruksminister
Anders Åkesson (C) Riksdagsledamot
Kalmar län