RESULTATEN I grundskolan har sjunkit sex år i rad och resultaten sjunker också för den svenska skolan i internationella kunskapsmätningar. Samtidigt ser vi att de sociala klyftorna i den svenska skolan ökar. Det duger inte.
För att vända den negativa utvecklingen i skolan krävs såväl politiska som ekonomiska prioriteringar. Vi väljer att prioritera skolan.
För att varje elev ska ges verkliga förutsättningar att nå sin fulla potential i skolan måste stora klasser bli mindre. Små klasser möjliggör en högre kvalitet på undervisningen. Det ger mer tid för lärarna med varje enskild elev och möjliggör att varje elev ges stöd i sin utveckling. Elever som har svårigheter i skolan kan på så vis också ges tidigt och kraftfullt stöd. Det krävs för att höja resultaten i skolan.
Socialdemokraterna vill investera 2 miljarder år 2013 för mindre klasser i lågstadiet, från förskoleklass till årskurs 3, så att lärarna får tid att ge varje elev en stabil grund att stå på i sitt fortsatta lärande. Vår investering riktar sig till klasser som idag är stora. Med denna insats kan vi minska antalet elever med ungefär 5 elever per klass.
SÅVÄL internationella som svenska studier visar att klasstorlek har betydelse för elevernas resultat. Forskningen visar att effekterna varierar beroende på elevernas ålder och bakgrund. Mindre klasser har störst effekt för de yngsta eleverna.
TROTS ATT regeringen har presenterat ett mycket stort budgetutrymme om 23 miljarder kronor går en mycket liten del till grundskolan, mindre än fyra procent. Det är en felaktig prioritering.
Socialdemokraterna väljer att prioritera skolan och förutom mindre klasser i lågstadiet prioriterar vi stora investeringar i lärares kompetensutveckling och karriärmöjligheter, rektorernas pedagogiska ledaruppdrag, ett forskningsinstitut för lärande, sommarskola, läxhjälp för alla och stöd till skolor som har tuffast förutsättningar. Sammantaget vill vi investera 3 miljarder i skolan.
Det är på detta sätt vi ser till att alla barn får en bra start i livet. Men det är också genom investeringar i skolan vi säkrar jobb och svensk konkurrenskraft. Sverige ska inte konkurrera med låga löner och sämre arbetsvillkor utan med kunskap och kompetens. Men om det ska vara möjligt krävs en skola av högsta kvalitet. Därför vill vi göra stora investeringar i skolan.
Ibrahim Baylan (S),
utbildningspolitisk talesperson
Louise Malmström (S),
riksdagens utbildningsutskottet
Mindre lågstadieklasser ger högre resultat
Utbildning är nyckeln till framtidens jobb och konkurrenskraft, men också till människors frihet att forma sina egna liv. Vi höjer därför ambitionerna för skolan. Vi vill ha en skola som ser och hjälper varje elev att nå sin fulla potential. Därför vill vi ha mindre klasser i lågstadiet.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.