Nya arbetssätt ger framgångsrika skolor

Skolan står inför stora utmaningar men Lärarnas Riksförbund blundar för frågans komplexitet när man ensidigt lyfter fram en statlig finansiering som den mirakelkur som ska lösa allt.

LV Debatt2010-12-16 08:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

OM SKOLANS framtidsfrågor verkligen kunde lösas genom att pengarna fördelades från Stockholm istället för till exempel Linköping eller Åtvidaberg skulle uppslutningen kring LR:s förslag vara stort. Nu är så inte fallet. En tung och växande majoritet är emot den tanken, både i riksdagen och bland lärarna.
Varför är då stödet för en statlig finansiering så litet? Svaret är att de flesta personer med god insikt i skolans inre arbete förstår att det är andra faktorer än vem som delar ut pengarna som leder till framgång.

LÄRARNAS skicklighet och engagemang är enligt lärarna själva det viktigaste för att förbättra elevernas resultat. Det visar en undersökning som SKL och Lärarförbundet nyligen låtit göra. Många lärare lyfter också fram mindre klasser, alternativt fler lärare i grupperna, samt tydligare mål och bättre styrning. Att återförstatliga skolan fanns däremot inte med bland det som lärarna själva ansåg ha betydelse.

I ENKÄTEN FICK en stor grupp lärare med egna ord ange vilka åtgärder som skulle främja utvecklingen av skolan. Representanter för Lärarnas Riksförbund har i media påstått att undersökningen är inte är korrekt utförd. Detta för att undergräva ett innehåll man själv inte gillar.
Men lärarnas prioriteringar är inte förvånande. De vet att matematikläraren inte blir bättre på att undervisa eller att rektor inte blir bättre på att leda verksamheten bara för att pengarna kommer från ett annat håll.

VÄGEN TILL framgång nås inte genom att titta i backspegeln och göra ännu en gigantisk omorganisering av skolan. För att nå goda resultat krävs att skolan fokuserar på rätt saker. En uppmärksammad rapport från McKinsey & Co lyfter bland annat fram vikten av tydliga och drivande rektorer, att lärarna samarbetar mer och lär av varandra samt att såväl skolan som kommunledningen regelbundet följer upp elevernas resultat.
Det är inte den lätta vägen till framgång, men det är den rätta. Vi måste alla låta oss inspireras av dem som lyckas med alla sina elever oavsett bakgrund.

LÄRARAVTAL 2010 uppmuntrar nya moderna arbetssätt. Ska vi lyckas förbättra resultaten och höja läraryrkets löner och status måste avtalet bli verklighet i hela Sverige. Det är ett konkret uppdrag för landets kommunpolitiker och de lokala fackliga organisationerna.
Låt oss nu fokusera på det som verkligen spelar roll och tillsammans skapa en skola i världsklass.

Anders Knape
ordförande, Sveriges Kommuner och Landsting