Okunniga skoterförare en växande lavinrisk

Allt starkare snöskotrar tar sig fram i fjällterräng som var otillgänglig för bara några år sedan. Men förarnas kunskaper håller inte alltid jämna steg med den tekniska utvecklingen. Det är varje skoterförares ansvar att skaffa sig grundläggande kunskaper om hur man undviker att utlösa laviner. Dessutom behövs rätt utrustning och kunskap om olyckan ändå är framme.

LV Debatt2010-12-23 07:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UTANFÖR kanadensiska skidorten Revelstoke inträffade tidigare i år en lavinolycka där mer än 100 personer helt eller delvis begravdes. Att "bara" 30 skadades och två dödades betraktas som ren tur. Lavinen utlöstes av en ensam snöskoterförare och de drabbade var åskådare vid foten av berget.
Utvecklingen mot allt lättare och starkare snöskotrar har lett till att varannan lavinolycka i Nordamerika nu orsakas av snöskotrar. Även om vi hittills varit relativt förskonade så närmar vi oss motsvarande situation i de svenska fjällen.

MODERNA snöskotrar kan med förrädisk enkelhet nå fjällterräng som tidigare bara besöktes av alpinister och extrema skidåkare. Men medan avancerad skidåkning har lång tradition och utövare som normalt är kunniga när det gäller lavinsäkerhet, så är det sämre ställt med kunskaperna hos många snöskoterförare.

I VINTER KOMMER många besökare i de svenska fjällen att få tillgång till en ny typ av lavinprognoser som utvecklas och pilottestas under säsongen. Fjällsäkerhetsrådet och SMHI står gemensamt bakom de nya lavinprognoserna, som bygger på en sammanvägning av meteorologiska data och dagliga observationer på utvalda platser i fjällen. Rätt kunskaper i kombination med lavinprognoser förbättrar möjligheterna att vistas säkert i fjällen.
Till "lavinkunskapens ABC" hör att man alltid ska ta sig fram i sällskap där varje individ vet hur man ska agera om en lavin utlöses. Var och en bör dessutom ha med sig tre redskap; en lavintransciever som sänder ut eller tar emot signaler och gör det möjligt att spåra den som hamnat under snön, en hopfällbar lavinsond som trycks genom snötäcket under sökarbetet och en spade.

MEN INGEN utrustning i världen kan ersätta nödvändiga kunskaper.
En anmärkningsvärd upptäckt gjordes efter lavinolyckan utanför Revelstoke; majoriteten av de drabbade hade lavintranscievers, men bara en av fyra visste hur de skulle användas. En kurs, ledd av en utbildad lavininstruktör, är med andra ord en mycket klok livförsäkring.
Ser man till alla typer av skoterolyckor i Sverige har 74 personer omkommit och nära 700 skadats de senaste sex vintrarna.

ANDELEN lavinolyckor i denna statistik, som sammanställts av Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, är fortfarande relativt begränsad. Men allt fler okunniga förare på moderna snöskotrar utsätter både sig själva och andra för livsfara. Det finns inga genvägar - bra kunskaper i kombination med rätt utrustning räddar liv.

Stephen Jerand,
Rikspolisstyrelsens representant i Fjällsäkerhetsrådet
Eva Thörnelöf,
ordförande Fjällsäkerhetsrådet
Per-Olov Wikberg,
samordnare Fjällsäkerhetsrådet