Landstingsfullmäktige har givit oss i uppdrag att "i samverkan med vårdförvaltningarna ska patientnämnden utveckla ett arbetssätt för att bättre ta tillvara patienternas erfarenheter" som en del i det vardagliga förbättringsarbetet som sker inom vården.
Under 2015 har patientnämnden handlagt 692 ärenden. Ärendena rör stort som smått. För nämnden är det viktigt att ta alla ärenden på samma allvar då patientens upplevelse kan vara lika allvarlig oavsett ärendets art. Det vi kan se är att de ärenden som kommer till patientnämnden ofta leder till förändring.
Genom åren har bemötandet stått i centrum och landstinget arbetar nu intensivt med detta. Nu kan vi se hur många patienter vill känna en större delaktighet och bli lyssnande på och hörda. Nu har landstinget inlett ett arbete med patientcentrerat arbete. Vi kan till och med se patientmedverkan i landstingsdirektörens ledningsgrupp.
En annan fråga som vi märker av är att patienter och anhöriga behöver tid för att förstå det som förmedlas från vården.
Under det kommande verksamhetsåret kommer patientnämnden att fokusera på hur vi tar tillvara på barn och ungas synpunkter, samt följa upp ärenden som berör mödrahälsovården och förlossningen. Under året som gått har vi haft fokus på psykiatrin och cancersjukvården. Vi håller nu på att sammanställa alla synpunkter för att senare kunna presentera detta för berörda inom landstinget.
Generellt så är det många ärenden som på ett eller annat sätt kan kopplas till bemötandefrågor. Bilden är den att vården fungerar i det stora mycket bra, men bemötandet brister i de olika leden inom vården samt i hur informationen går mellan de olika vårdinstanserna.
En statlig utredning pekar på att patientnämnderna behöver arbeta med att göra mer analyser av de ärenden som har inkommit. Det är tänkt att detta ska träda i kraft under 2017. För min del avser jag att redan nu bör påbörja detta arbete så att vi kan nyttja patienterfarenheterna på ett bättre och systematiskt sätt inom vården.
Landstinget i Kalmar län har fokus på patientcentrerad vård där patienten ska bli mer aktiv i sin vård. Även landstingsledningen kommer mer aktivt arbeta med att fråga efter patienternas synpunkter. Där kan vi i patientnämnden vara en tillgång.
Det är dock viktigt att nämnden fortfarande är fristående från vården och att patienterna känner att vi står oberoende och inte är någon försvarare av de brister som de upplever inom vården.
Patientnämnden är en viktig verksamhet när det gäller vårdens utveckling och patienternas möjlighet till synpunkter på vården i vårt län. Vi kommer under de kommande åren ta steg mot en utveckling med målet att klagomålen ska minska, för att vi med hjälp av patienternas berättelser fortsatt utveckla och förbättra vården.
Peter Högberg (S), ordförande patientnämnden Landstinget Kalmar län
Peter Högberg (S): Viktigt att patientnämnden är fristående
Patientnämnden en viktig del i vårdens förbättringsarbete Patientnämnden är en hjälp för länsbor som vill ge synpunkter på vård och omsorg inom landstinget och länets kommuner. Patientnämnden är länken mellan patienten och vården.Vi ser till att patienterna får möjligheten att få sina klagomål hörda och få svar från verksamheterna. Genom att nämndens ledamöter får ta del av medborgarnas berättelser och synpunkter får vi en stor kunskap.
Peter Högberg (S). Foto: Arkiv
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.