Så ska patientmakten öka i Kalmar län

Hur skulle jag vilja ha det om jag blev sjuk? Frågeställningen bör ställas regelbundet inom sjukvården och måste vara en levande diskussion bland oss sjukvårdspolitiker. Som ansvariga för sjukvården är det nödvändigt att alltid ha ett tydligt patient- och medborgarperspektiv. När vi ställer frågan till oss själva och samtalar med länsborna blir svaret ofta liktydigt: Man vill möta kompetent vårdpersonal som ger behandling av hög medicinsk kvalitet, man vill att väntetiderna ska vara korta och att bemötandet ska vara bra.

LV Debatt2012-09-29 04:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sjukvården är i allmänhet uppskattad i Kalmar län. Landstinget lever oftast upp till patienterna förväntningar. Men på ett område behöver det göras betydligt mer både nationellt och här i Kalmar län. En av fem patienter är missnöjda med delaktigheten och informationen från sjukvården. Cirka hälften av de klagomål som kommer in till Socialstyrelsen handlar om kommunikationsbrister mellan vårdpersonal och patient.

Vi socialdemokrater tar dessa klagomål och synpunkter på stort allvar. Sjukvården måste se varje patient som en unik människa, med en egen vilja som vill vara delaktig i beslut om sin egen vård. Ska sjukvården lyckas behålla sin starka ställning bland medborgarna på 2000-talet krävs det att landstingets verksamheter därför blir ännu mer patient- och kundfokuserade. Patienten måste ses som en medskapare i vården. Inga beslut ska få fattas om patienten, utan patienten.

För oss socialdemokrater är detta en viktig värderingsfråga. Det handlar om att stärka förtroendet för den solidariskt finansierade sjukvården och därmed försvara den gemensamma sjukvårdens framtid och ställning. Att sjukvården måste bli mer patientcentrerad handlar också om vårdkvalitet. Brister i patientinflytande och delaktighet kan leda till att vårdgivaren inte får ta del av värdefulla upplysningar och kan innebära säkerhetsrisker vid exempelvis medicinering. Forskning visar att patientcentrerad vård ger ett bättre vårdresultat. Patienter som blir positivt och respektfullt bemötta blir också snabbare friska.

För att stärka patientinflytandet och patientens ställning i vården föreslår vi följande:
"Vi vill utveckla vårdkontrakt på fler områden än cancersjukdomar för att tydliggöra sjukvårdens åtaganden och patienternas rättigheter. Vi föreslår vidare att sjukvården via en riktad kampanj informerar patienterna om deras rättigheter och valmöjligheter. Många patienter känner exempelvis inte till att man har rätt att välja behandlingsalternativ, att man kan begära en "second opinion" av en ytterligare läkare och att det råder valfrihet att välja sjukhusvård i länet och i grannlandstingen.

"Att sjukvården på ett systematiskt sätt drar lärdom av patienternas synpunkter och upplevelser för att förbättra sin verksamhet. Vi föreslår att det ska finnas "en väg in" för synpunkter och att patientnämndens ställning stärks.

"Att sjukvården blir mer tillgänglig och smidig att nå via nätet och andra sociala medier. Det måste bli enklare att kommunicera med sjukvården om till exempel tidsbokningar och informationsutbyte.Vi vill satsa på så kallad e-hälsa och olika former av e-tjänster. Det ska också vara regel, snarare än undantag, att vården ska återkoppla till patienterna efter genomförd operation eller behandling.

Anders Henriksson (S),
Landstingsstyrelsens ordförande

Lena Segerberg (S),
landstingsråd,

Yvonne Hagberg (S),
politisk samordnare

Läs mer om