Sveket mot landsbygden

"Den senaste tiden har det varit väldigt många inställda tåg på grund av 'fordonsbrist' och bussersättningar. "

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Foto:

LV Debatt2016-01-13 15:22
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Socialdemokratera i Eksjö har vid flera tillfällen försökt att påverka länstrafiken att dels behålla persontrafiken med tåg mellan Eksjö och Oskarshamn och efter nedläggningen också att återinföra densamma.

Tyvärr har länstrafiken varit mycket tydliga i att de kommer att satsa på busstrafik i stället då det är billigare. Inga som helst argument hjälper. Bussen ska vara lika smidig, gå tätare och lika snabbt.

Så är tyvärr inte fallet. Busstiderna spricker allt som oftast och föräldrar har hört av sig och är arga och upprörda över att deras barn vid flera tillfällen inte kommit i tid till skolan.
Detta har särskilt drabbat de elever som bor öster om Eksjö och som studerar på Brinellskolan.

Nu anar vi att man också har påbörjat arbetet för att försöka lägga ner tågtrafiken på sträckorna Eksjö-Nässjö och Nässjö-Vetlanda. Detta är två banor som inte heller är elektrifierade ännu utan där körs dieseltåg.

Den senaste tiden har det varit väldigt många inställda tåg på grund av "fordonsbrist" och bussersättningar. Man säger att detta skulle bero på underhåll, men då är underhållen väldigt illa planerade kan man tycka.

Snarare är det nog så att det är billigare att köra buss, man vill inte vara med och investera i elektrifiering på dessa banor och därför gör man på detta viset. För det innebär bekymmer för pendlaren, bussarna kan inte hålla det löfte som ursprungsresan skulle gjort utan drar med sig både stress och förseningar.

Många väljer då att ta sin bil i stället och när länstrafiken sedan passar på att göra sina resanderäkningar så har resandeunderlaget svikit på dessa sträckor och då ser man sin chans att lägga ner persontrafiken på två järnvägslinjer man inte vill vara med och investera i.

Därmed kan länstrafiken spara några kronor på småorternas och landsbygdens invånare till ökade kostnader för såväl vägslitage, ökad miljöpåverkan, och människors säkerhet.

Jonas Nilsson, ledamot Regionfullmäktige (s)
Diana Laitinen Carlsson, Oppositionsråd Eksjö (s)

Läs mer om