OMREGLERINGEN öppnar upp för fler aktörer vilket innebär att kunden får större valfrihet. Det medför i sin tur bättre service, längre öppettider samt möjliggör för drop-in tider och bättre spridning av stationer i landet. Fler bolag gör det enklare och smidigare att få sin bil kontrollerad.
Flera företrädare från oppositionen påstår att de företag som får möjlighet att växa fram på denna nya marknad kommer att bedriva en oärlig verksamhet. Vi tycker det är förfärligt att anklaga en professionell yrkeskår för fusk och anta att de kommer att bedriva en oärlig verksamhet som försämrar trafiksäkerhet både för dem själva och för andra.
DET ÄR ABSURT att se på människor på detta sätt. Vi håller med om att trafiksäkerheten är oerhört viktig men anser inte att privata aktörer skulle riskera en försämrad trafiksäkerhet. Det är väl ingen som anser att företag som kontrollerar och certifierar hissar, rulltrappor eller skidliftar bedriver en oärlig verksamhet.
Omregleringen ska ske på ett sådant sätt att trafiksäkerheten och miljökontrollen kan förbättras. Varför skulle enbart ett statligt ägande garantera en säker verksamhet?
Med den nya marknad som växer fram stärks fordonsbesiktningen och kontrollmetodiken kan utvecklas och förbättras. De nya företagen ska kvalitetsprövas av SWEDAC, styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll. Framöver kommer såväl SWEDAC som Transportstyrelsen i olika avseenden att ha tillsynsansvar över besiktningsverksamheten. Nytt blir också att samtliga tekniker på stationerna måste vara certifierade.
NEGATIVA RÖSTER till omregleringen påstår att det blev en prisökning på bilbesiktning i Finland till följd av privatiseringen. Det är inte helt sant. Priserna för besiktning ökade men det berodde på flera orsaker. Vid omregleringen i Finland infördes moms på fordonsbesiktning och krav på ett nytt stötdämpartest, vilket gav direkta prisökningar.
En annan viktig faktor är att en bred konkurrens har uteblivit i Finland. Sveriges väg att bredda bilprovningen innebär att vi ger möjlighet till konkurrens och att olika aktörer kan konkurrera med olika serviceutbud.
Vi moderater vill se fler besiktningsstationer, längre öppettider och bättre service som tillvaratar trafiksäkerheten och miljökontrollen. Vi är övertygade om att detta sker bäst genom att konkurrensutsätta bilbesiktningen. Detta medför positiva samhällsekonomiska effekter, när fler företag växer fram med nya produkter och tjänster ökar sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten.
Jan-Evert Rådhström (M)
vice ordförande i Riksdagens trafikutskott
Christer Akej (M)
Trafikutskottet, ansvar för frågor kring bilbesiktning
Eva Bengtson Skogsberg (M)
Suppleant i Riksdagens trafikutskott
Riksdagsledamot för Kalmar län
Vi vill göra det enklare att besiktiga bilen
Nu är försäljningsprocessen av Svensk Bilprovning i full gång. Två tredjedelar av stationerna ingår i processen vilket innebär att i Kalmar län kommer Borgholm, Kalmar, Nybro och Västervik att få nya huvudmän. Syftet är att genomföra en ansvarsfull omreglering och skapa en väl fungerande marknad som tillvaratar en fortsatt god geografisk täckning och även medför etableringar av nya fordonsbesiktningar i landet. Bilprovningen kommer fortfarande att ha en viktig roll som stark aktör på den omreglerade marknaden.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.