Att hålla fötterna på jorden i kollektivtrafikdebatten

Peter Wretlund (S) är ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Peter Wretlund (S) är ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Foto: Pressbild

Replik2024-11-26 15:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är alltid bra att diskutera idéer för att förbättra vår kollektivtrafik och skapa möjligheter för barn och ungdomar i vårt län. Jag uppskattar engagemanget från SD, men låt oss vara tydliga och sätta saker i rätt perspektiv.

I Region Kalmar län har vi redan en fritidsbiljett som är kraftigt rabatterad och tillgänglig för barn och ungdomar upp till 19 år. För att ytterligare stödja familjer i länet sänker vi priset på denna biljett på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt med 18 procent från årsskiftet. 

När det gäller förslaget om en helt kostnadsfri fritidsbiljett, finns det flera faktorer (eller äpplen och päron) att ta hänsyn till:

  • Värdet av biljetterna: För de 25 276 folkbokförda barnen i åldern 8–16 år i vårt län skulle fria biljetter motsvara ett värde av cirka 57 miljoner kronor per år. Detta belopp som jag lyfte i nämnden är inte samma sak som ett intäktsbortfall, men det ger en tydlig bild av omfattningen.
  • Direkt intäktsbortfall: För 2023 låg intäkterna från den nuvarande fritidsbiljetten på drygt en miljon kronor. Men det största intäktsbortfallet handlar om utebliven försäljning av enkelbiljetter för samma målgrupp. 
  • Ökade kostnader: Kostnadsfritt resande leder i regel till ökad trafik, särskilt under högtrafik, vilket kräver fler fordon och högre driftskostnader. Detta är inte finansierat i SD-förslaget.

Den stora skillnaden mellan min beräkning och SD:s handlar alltså inte om felräkning, utan om olika sätt att räkna på och förstå de faktiska konsekvenserna. 

Avslutningsvis vill jag konstatera att en miniräknare är en synnerligen dålig julklapp, de flesta av oss har ju redan en i mobilen. Jag hoppas därför att SD:s företrädare sparar sina inslagspapper till något bättre, och att SD:s företrädare får finare klappar än så de med. Låt oss nu lägga energin där den hör hemma: på att finna lösningar som gagnar länets invånare och stärker kollektivtrafikens ekonomi på lång sikt.