– Kompetensutveckling är nyckeln till framgångsrika omställningar, alltså att hela tiden bredda sig och spetsa till befintliga kunskaper. Det gynnar både arbetsgivare och medarbetare, som får bättre möjligheter på arbetsmarknaden, säger Eva Wikström.
Jämfört med 2012, när Omställningsfonden bildades, har förändringstrycket ökat kraftigt inom kommuner, regioner och kommunala bolag, konstaterar hon. Totalt arbetar cirka 1,2 miljoner inom sektorn. Under årets första sex månader blev 667 av dem uppsagda, vilket är 30 procent färre än samma period förra året.
Administratörer, lärare och elevassistenter löper störst risk att sägas upp.
"Var nyfiken"
För administratörer är det i många fall digitalisering som leder till uppsägningar. Eva Wikström understryker att arbetsgivarna har ett stort ansvar för att förebygga uppsägningar genom att ge de anställda chansen att bygga på sin digitala kompetens. Men som anställd kan det också vara bra att driva på, menar hon:
– Var nyfiken, ha en dialog med både chefen i medarbetarsamtal och med de fackliga företrädarna, som tillsammans med arbetsgivaren behöver lägga upp en plan för kompetensutveckling på arbetsplatsen.
Att också lärare hör till dem som i störst utsträckning blir uppsagda inom välfärdssektorn, trots den stora lärarbristen, har flera förklaringar. När det gäller modersmålslärare och lärare på yrkesprogram kan det vara vikande elevunderlag. Ofta är det besparingar som ligger bakom, vilket drabbar både lärare och elevassistenter.
Goda framtidsutsikter
För uppsagda inom välfärdssektorn ser framtidsutsikterna generellt goda ut. Av dem som fått stöd och lämnat Omställningsfonden under andra kvartalet 2021 fick tre fjärdedelar nytt jobb efter i genomsnitt sex månader och 16 procent påbörjade längre studier.
– Det som är häftigt är att man väljer att läsa till yrken inom välfärdssektorn. De populära är gymnasielärare, förskolelärare, sjuksköterska och socionom, säger Eva Wikström.