I torsdags fick restauranger och krogar återgå till sina ordinarie öppettider, efter att tidigare ha behövt stänga redan klockan 22.30. Beskedet har tagits emot med lättnad från branschen, som drabbats hårt av pandemin.
Men med lättade restriktioner och ökat besökstryck kommer också behovet av högre bemanning. Branschen har under det gångna året tvingats skala av sin personalstab för att klara sig igenom krisen och många som blivit av med jobbet har bytt yrkesbana eller börjat studera.
– Vi har kunnat hålla igång allt, men vi har haft många permitterade och de är ju drivna och duktiga människor. De söker sig lätt till andra branscher på ett sätt man kanske inte hade gjort i vanliga fall, säger Jonas Stenberg, vd på hotell- och restaurangkoncernen ESS Group.
Bolaget äger bland annat Ystad Saltsjöbad, Steam Hotel i Västerås och Hotel Pigalle i Göteborg. När pandemin slog till i början av förra året tvingades bolaget permittera i princip alla sina 1 400 fastanställda.
Oro för vardagen
Inför sommaren märktes tydligt att färre arbetar i branschen i dag än för 18 månader sedan, säger Jonas Stenberg. Det totala utbudet av personal är lägre.
– Det kommer att ta ett tag innan det kommer tillbaka, tror jag. Det finns fortfarande en osäkerhet som arbetstagare, man undrar om det kommer att komma nya restriktioner och man oroar sig över hur ens vardag kommer att se ut. Det har jag full förståelse för, säger han.
När hela branschen samtidigt ska söka personal blir det dessutom svårare.
– Den underliggande ekonomin är ju bra och ränteläget är lågt. Folket har inte spenderat så mycket pengar den senaste tiden och man vill ju ut och roa sig. Man har kastats fram och tillbaka och helt plötsligt går det från noll till hundra. Då ska alla fylla på med ny personal, säger Jonas Stenberg.
Tappat medlemmar
Urban Italian Group driver restaurangen Basta som finns i Falun, Borlänge, Gävle och Sundsvall. För dem har underbemanningen i sommar löst sig genom att den personal som arbetar hoppar in och jobbar extra timmar. Dessutom har restaurangerna ett system där delar av personalstyrkan ändå går hem för dagen när köket stänger.
– Det är alltid ett problem att hitta personal och inför sommaren var det jättesvårt. Vi är fortfarande i en utvecklingsfas där vi försöker hitta rätt personal och det är nog inte bara vi som har den upplevelsen. Men de som väljer att jobba i branschen kan vara väldigt duktiga, riktiga stjärnor, säger Kristjan Longar, operativ chef.
Hotell- och restaurangfacket (HRF) har i juni drygt 27 000 medlemmar med ungefär 100 nya medlemmar den senaste månaden. Motsvarande siffra var strax före krisen, i december 2019, lite över 29 000.
"Hittar inte varandra"
– Vi har definitivt fått signaler från arbetsgivarsidan att man inte hittar kompetens och i vissa fall inte hittar rätt kompetens. Det stämmer att många har lämnat branschen men det stämmer också att branschen har den högsta arbetslösheten i Sverige, säger Malin Ackholt, ordförande för HRF.
Arbetsgivare och arbetssökande finns inte på samma arena, säger hon. Dessutom behöver det finnas större möjlighet till kompetensuppdatering för att fler ska kunna ta del av de lediga jobben.
– De som är arbetslösa har ju tidigare arbetat i branschen, så kompetensen finns. Jag tror att arbetsgivare måste bli bättre på att bredare berätta att de söker personal, så att arbetslösa och arbetsgivare kan finna varandra på ett bättre sätt, säger Malin Ackholt.
Dessutom måste branschen bli tryggare och mer långsiktig, tycker Malin Ackholt.
– Vi har välutvecklade system i Sverige så om vi hamnar i en fjärde våg av pandemin eller om man skulle behöva minska sin personalstyrka går det att lösa, det är inte det som är problemet. Problemet är att arbetsgivarna är väldigt kortsiktiga i sin planering, säger hon.