Teslastrejken går in på sin tredje dag. 7 november är det betaltjänstbolaget Klarnas tur. Kraven är desamma – kollektivavtal.
Principen om kollektivavtal som den svenska fackföreningsrörelsen slåss stenhårt för brukar betecknas som den svenska modellen. Arbetsvillkor, minimilöner och regler kring pension med mera regleras i "frivilliga" kollektivavtal.
Lagstiftningen i Sverige är svagare. Det finns exempelvis inget skrivet i lagen om löner, vilket det gör i många andra länder där facken är svagare. Det är därför facken, och i viss mån även arbetsgivarorganisationer, försvarar kollektivavtalet så hårt.
Finns ingen kompromiss
Blir det hål i systemet – utländska företag, ofta amerikanska, vill inte vara med och fler följer efter, så hotas den så kallade svenska modellen, enligt Christer Thörnqvist. Och då blir det i förlängningen mer av lagstiftning som grundskydd för anställda.
– Problemet i det här fallet är att facket inte har något att kompromissa om, det är avtal eller inte. Men det här är så fundamentalt viktigt för hela arbetsmarknaden så fackföreningarna får helt enkelt inte ge upp, säger Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap och lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.
De historiska parallellerna är inte jättemånga. Men ett tydligt är den tre månader långa strejken mot amerikanska leksaksjätten Toys R Us 1995. Företaget ville inte skriva under något kollektivavtal, men tvingades till sist ge upp. Även då pekade facken och personalen på toppstyrningen av företaget. De svenska cheferna hade inget att säga till om, besluten om att vägra avtal togs på andra sidan Atlanten.
"En urvattnad ickelösning"
Amerikanska e-handelsjätten Amazon stod under samma hot när de etablerade sig i Sverige härom året. Det löste företaget genom att lägga ut verksamheten på underleverantörer som tecknade kollektivavtal med facken.
Även i den nu pågående Teslastrejken, säger åtminstone facket, så är det högt upp i bolagshierarkin, långt utanför den svenska gränsen, som besluten tas.
– Tesla säger, vi ska inte ha något kollektivavtal, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
Det har de ingen annanstans i världen.
Lika principfast är IF Metall. För om facken låter vissa företag köra sitt eget race, rubbar det konkurrensen och öppnar för dumpning av arbetsvillkoren på andra verkstäder.
Christer Thörnqvist tror att Tesla och Klarna får svårt att hålla emot i längden, men det kanske landar i något mjukare.
– Det finns en risk för någon slags urvattnad ickelösning.