Arbetsmiljöorganisationen Prevent har satt ihop en, vad den tror, behövlig checklista för företag, skyddsombud och anställda att ta hjälp av nu när rekommendationerna om distansarbete tas bort.
– Det har hänt väldigt mycket de senaste 1,5 åren, många har enbart jobbat på distans. Nu ska man hitta en ny formel för hur man ska arbeta, och det kommer inte att bli som innan, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent som ägs av Svenskt Näringsliv, PTK och LO.
Stora frågor
Det kommer finnas olika intressen förstås när rekommendationerna försvinner. Vissa kommer att vilja fortsätta jobba hemma, men där arbetsgivarna vill ha tillbaka de anställda på kontoret, eller tvärtom.
– De här frågorna kommer att bli väldigt stora när restriktionerna släpper, för att hitta en bra mix, säger Maria Schönefeld.
Kanske också svårlösta.
– Det får man nog räkna med, det kommer att finnas olika intressen.
Kortsiktigt blir det en akut fas att hantera de här frågorna, sen får man ompröva och skruva mer långsiktigt, tror hon.
Tydligt och rättvist
– Tydlighet och transparens blir kanske det viktigaste, att känna att det blir rättvist och att man förstår, säger hon.
Det blir viktigt att sätta upp en strategi, så att anställda och chefer vet vad som gäller, enligt Schönefeld. "Jaget och laget", måste gå ihop, även om det i slutändan är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, enligt arbetsrättens grundregel.
– Det bygger på att man är överens.
Prevent, med cirka 40 kontorsanställda, kommer självt att ha en blandad verksamhet, i övergången i alla fall.
– Vi kommer att ha en successiv återgång, med ett par dagar i veckan på kontoret där högst hälften av arbetsstyrkan är på plats, säger Maria Schönefeld.