– Nästan alla som vi varit hos under första delen av mars säger att det varit tjafsigt, säger Ulrika Lind, tillsynsansvarig på länsstyrelsen i Kronoberg.
Senaste månaden har de gjort 80 kontroller. Matvarubutiker, apotek, systembolag, bensinmackar och kiosker är platser där det ofta blir problem. Butikspersonalen är skyldig att informera om restriktionerna. Men det kan resultera i både sura miner och skrik.
– Jag tycker lite synd om det här stackarna som måste säga till, för det är deras arbetsmiljö. Och så blir folk sura och skäller på dem. Samtidigt måste vi få ned smittspridningen så det är inte bra om man avstår från att säga till när det behövs, säger hon.
Utbrett problem
Den senaste nationella lägesbilden från länsstyrelserna visar att uppmaningen att handla ensam inte följs. En förklaring som länsstyrelserna ger är att vissa av dem som vaccinerats känner sig trygga och blivit mindre benägna att följa regler.
TT har varit i kontakt med länsstyrelserna i Skåne, Stockholm, Västerbotten och Västra Götaland. De möter alla liknande situationer när de är ute på tillsyn.
"Vi har fått indikationer på att en del handlare tycker det är svårt att få folk att följa restriktionen som gäller att handla ensam och att det kan vara svårt att säga till kunderna”, skriver Lotta Sahlin Skoog, tillsynsstrateg på länsstyrelsen i Västra Götaland.
I Skåne är kunderna dåliga på att hålla avstånd i framför allt livsmedelsbutiker. "Det är inte heller bara ungdomar, men just de kommer gärna i grupp.“, skriver Lars Sandahl, chef för länsstyrelsen Skånes enhet för pandemitillsyn.
I Västerbotten har man gjort 300 kontroller sedan lagstiftningen trädde i kraft. Verksamhetsutövarna sköter sig, med få avvikelser. Problemet är enskilda butiksbesökare. Återkommer är att "människor går in och ut ur butiker och liknande två och två eller i grupp", enligt kommunikationschefen Jörgen Boman.
Nära slagsmål
Länsstyrelsen i Uppsala län kopplar beteendet till specifika platser: "Främst är det butiker nära skolor och i gallerior som är drabbade", skriver de i ett pressmeddelande.
Men konflikterna uppstår inte bara mellan personal och kunder. Det kan bli skarpt läge även mellan dem som handlar.
– I en livsmedelsbutik berättade de att kunder var på väg att börja slåss med varandra. Den ena kunden tyckte att den andra stod för nära och så eskalerade det. Personalen stod handfallna, de hade inte trott att något sådant kunde hända, säger Ulrika Lind, tillsynsansvarig på länsstyrelsen i Kronoberg.
Ytterligare ett problem för butiksägarna är att de har svårt att förstå föreskrifterna eftersom de ändras ofta. De vet inte alltid i vilken utsträckning de ska försöka få människor att handla ensamma.