Turen har kommit till de hippa techföretagen att bli granskade av Allbright, som jobbar för jämställdhet i svenskt näringsliv. Slutsatsen är att även den branschen prioriterar vita män på de ledande posterna.
Kanske inte så konstigt ändå, de är ofta startade av killar, ofta kompisar från någon teknisk högskola, har ännu inte så många år på nacken, kanske främst siktat på att växa snabbt och har då plockat in de man känner till bäst – andra män.
Mjukare poster
Men ändå, Allbrights vd Amanda Lundeteg skräder inte orden.
– De kan knacka mycket kod, men de har inte knäckt mångfaldskoden, säger hon.
De icke-vita och kvinnor gör sig inget större besvär i toppen på de 14 svenska techbolag som har granskats. De är visserligen snäppet bättre än börsbolagen i stort vad gäller andelen kvinnor i ledningsgrupperna. Men om man räknar bort de lite mjukare posterna, HR och kommunikation, besitts linjeposterna, affärsområdescheferna, till 88 procent av män.
– Kvinnorna sitter på de mjukare posterna, och de är inte meriterande för att göra karriär. Männen sitter på de mer affärskritiska posterna, säger Amanda Lundeteg.
Fler perspektiv
Att unga vita män sitter på makten får effekt på människosynen. Det skapar en ovälkomnande kultur, enligt Allbrights enkät till de anställda på de studerade bolagen, där 219 personer har svarat.
– En tredjedel av kvinnorna säger att de har blivit utsatta för diskriminering, en femtedel för sexuella trakasserier, säger Lundeteg.
Och det gäller såväl hudfärg, kön som ålder. Att ha färre kvinnor på ledande poster är också dåligt för affärerna, det skapar sämre innovationsklimat eftersom män har en tendens att se sina kunder som män, enligt henne.
– Det behövs fler perspektiv, säger hon.