Det senaste året har arbetsgivare inom offentlig sektor fått allt svårare att hitta personal som uppfyller kompetenskraven.
Hösten 2021 uppgav mer än två tredjedelar, 68 procent, av de statliga arbetsgivarna att de hade brist på lämpliga sökande inom ett eller flera områden. Ett år tidigare var motsvarande siffra 44 procent, skriver Publikt och hänvisar till Arbetsgivarverkets Kunskapsbarometer.
Störst är behovet av digital kompetens. Hela 39 procent av arbetsgivarna uppger brist på systemutvecklare och systemförvaltare, och 27 procent uppger brist på it-personal inom drift, underhåll och support.
Stadig ökning
Enligt barometern råder även stort underskott på jurister, särskilt inom verksamhetsområdena socialt skydd och allmän offentlig förvaltning.
Sedan 2005 har kompetensbristen varit stadigt ökande inom staten, med hack i kurvan i samband med bland annat finanskrisen och nu den senast pandemin.
Hösten 2019 uppgav 78 procent av arbetsgivarna, den näst högsta noteringen hittills, att det saknades kompetent personal. Att andelen nu börjar närma sig nivån före pandemin är, enligt Arbetsgivarverkets kommunikationschef Lars Andrén, ett tecken på en arbetsmarknad som varvar upp.
"Expansiv arbetsmarknad"
– I tider av lågkonjunktur så ser man det gamla mönstret att intresset för statliga arbeten ökar eftersom staten generellt är en trygg arbetsgivare. Att bristen nu ökar tyder på en expansiv arbetsmarknad, säger han.
TT: Hur ser det ut framåt?
– Man såg en väldigt stor efterfrågan på kompetens över hela arbetsmarknaden under hösten. Nu är det lite osäkert igen. Det återstår att se om det blir en tillfällig inbromsning, eller om den kraftiga bristen som varit fortsätter under våren.