Lönerna följer i stort industrimärket och den övriga arbetsmarknaden, men Seko pekar på framgång kring villkoren när upphandlad trafik leder till att nya tågoperatörer tar vid, något facket under flera år menar har lett till sänkta löner i flera fall.
"Nu är det äntligen slut på lönedumpning inom spårtrafiken. I en bransch som bygger på upphandlingar har en del arbetsgivare satt i system att försämra villkoren för våra medlemmar", skriver Thomas Gorin Weijmer, ombudsman för Seko, i ett pressmeddelande.
Frågan om hyvling fick facket däremot backa på eftersom den är inkastad i las-överenskommelsen som bara delar av LO valt att haka på.
"Vi skulle under rådande omständigheter stå ensamma mot hela arbetsgivarsidan och som saker utvecklats den senaste veckan, inte ens få stöd bland alla LO-förbunden", skriver Seko.
Även ST har skrivit på ett nytt kollektivavtal inom spårtrafiken. Tjänstemannaförbundet har liknande problem med lokala avtal när verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan, och har aktualiserats av situationen och förhandlingsbråket på Pågatågen i Skåne.
"Det har varit viktigt för ST att hitta ett sätt att förhindra att den situationen upprepas, och nu har vi fått till stånd en ny förhandlingsordning som ska göra att vi undviker liknande händelser", skriver ST:s ordförande Britta Lejon i ett separat pressmeddelande.