– Fyradagarsveckan kan göra det möjligt att rädda industrijobb i stället för att skrota dem, säger ordföranden Jörg Hofmann till Süddeutsche Zeitung.
Många arbetstillfällen i Tysklands bilindustri hotades redan av en pågående strukturomvandling, med tilltagande automatisering och övergången till elbilar – vilka kräver betydligt färre komponenter, och annan kompetens. Bilindustrin står i dag för runt 5 procent av landets BNP och sysselsätter 830 000 personer, men enligt en regeringsfinansierad rapport riskerar hälften av jobben att ha försvunnit år 2030, rapporterar Deutsche Welle. Fallande efterfrågan på traditionella avgasbilar i covidkrisens kölvatten har dessutom gjort situationen än svårare.
Enligt Hofmans förslag ska arbetstidsreduktionen åtföljas av lönesänkningar, men lönesänkningen ska proportionellt sett vara mindre.
Fördelen för arbetsgivare skulle, enligt facket, vara möjligheten att både sänka lönekostnaderna och samtidigt behålla kvalificerad personal.
Med 2,3 miljoner medlemmar är IG Metall Tysklands störta fackförening och en tung spelare inom näringspolitiken. De kollektivavtal förbundet tecknar blir ofta normerande för landets arbetsmarknad.