När 50 butiker i Göteborg kontrollerades visade det sig att 49 av dem inte skyltade enligt den lagändring som trädde i kraft förra året.
Enligt den nya lagen räcker det inte med att uppge originalpriset samt det nya reapriset på skylten, utan man måste också ange vad det lägsta priset varit de senaste 30 dagarna.
– Jag blev jätteförvånad över att det bara var en butik som gjorde korrekt, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare i Göteborgs stad, till P4.
Fuskas "en hel del"
Fusket förekommer inte bara i den fysiska skyltningen. Även online är fusket utbrett, säger Maria Nilsson som är jurist på Konsumentverket.
– Om man kollar på hur det sett ut tidigare år är det stor chans att det är en hel del "fake-reor" även i år.
Företagen vet generellt om vad som gäller, enligt Maria Nilsson. Både Konsumentverket och branschorganisationerna har gått ut hårt med information.
– Det här är ett medvetet problem, man försöker lura konsumenter.
Rättar direkt
När Konsumentverket får indikationer på att ett företag fuskar så jobbar de i första hand med frivilliga rättelser. I princip alla företag som konsumentverket startar ett ärende mot väljer att rätta sin marknadsföring.
Om systemet fungerar är svårt att säga, då fusket är ett återkommande problem, säger Maria Nilsson.
– Vi skulle såklart önska att branschen själv kunde ta sitt ansvar och se till att inte lura sina konsumenter. I slutändan är det deras egna ansvar att se till att följa lagen.