Bilsäkerhetskoncernen Autoliv utökar sitt sparpaket ytterligare. Uppemot elva procent av personalstyrkan eller omkring 8 000 tjänster ska nu bort enligt företaget.
Neddragningarna berör hela koncernen men med fokus på den europeiska verksamheten.
– Vi har inga siffror per land men Sverige är en liten del av vår totala verksamhet. Det är omkring 550 personer av 70 000 medarbetare globalt så det kommer att reflekteras med mindre påverkan, säger vd:n Mikael Bratt till TT.
Företaget avser att stänga anläggningar i Europa men vill inte i detalj gå närmare in på vilka anläggningar som avses eller vilka länder som berörs.
Europa påverkas
Det handlar om både så kallade direkta och indirekta tjänster där det sistnämnda handlar om konsulter.
– När det gäller indirekta så tittar vi på 2 000 personer varav hälften i Europa. Vi tittar på alla nivåer för att få till en effektivare och plattare organisation. När det gäller den andra delen så handlar det om de som jobbar ute i våra fabriker, säger Mikael Bratt.
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv som bland annat tillverkar krockkuddar har gått igenom flera år av utmaningar. Efter pandemin påverkades man precis som många andra industriföretag av halvledarbristen, en avgörande komponent, för bilproduktionen. Nu har lågkonjunkturen slagit till med minskad bilförsäljning vilket i sin tur påverkar Autoliv.
Historiskt låga nivåer
– Vi har varit på historiskt låga nivåer när det gäller bilproduktionen framför allt i Nordamerika och Europa under flera år. Med det allmänna konjunkturläget så finns det en risk att det blir ett litet mera utdraget scenario även om produktionen förväntas gå upp med tre procent under 2023, bedömer Mikael Bratt.
Sparpaketet beräknas vara fullt genomfört 2025, med en återbetalningstid på 1-2 år.
Ledningen för bolaget behåller tidigare resultatprognos för helåret 2023.