Äger Marabou och Daim – svartlistas av Ukraina

Ukraina svartlistar livsmedelsjätten Mondelez, som äger varumärken som Marabou, O'boy och Daim. Myndigheter i Ukraina anser att företaget bidrar till Rysslands krigskassa.
–Det är nog många svenska konsumenter som känner att de inte kan köpa Marabou på fredagskvällen nu, säger Torbjörn Becker på Handelshögskolan.

Mondelez har varumärken som Marabou och Daim i sitt stall. Bolaget kritiseras av Ukraina för att man inte dragit in sin ryska verksamhet. Arkivbild.

Mondelez har varumärken som Marabou och Daim i sitt stall. Bolaget kritiseras av Ukraina för att man inte dragit in sin ryska verksamhet. Arkivbild.

Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT

Ekonomi2023-05-27 08:21

Den amerikanska livsmedelsjätten Mondelez äger kända varumärken som Daim, Marabou, O'boy, Oreo och Philadelphia.

I veckan satte den ukrainska antikorruptionsmyndigheten upp det på sin svarta lista eftersom myndigheten anser att bolaget bidrar till Kremls krigskassa.

Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet, skriver i ett sms till TT att Ukraina vill göra omvärlden varse att företaget inte har lämnat Ryssland.

"Yttersta mål att utplåna Ukraina"

"De har tre fabriker där och bidrar genom tillverkning i Ryssland till att betala skatt till den ryska statskassan. Eftersom Ryssland är en krigsekonomi går pengarna på ett eller annat sätt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta målet att utplåna Ukraina som en stat och nation", skriver han.

I sin årsredovisning för 2022 skriver Mondelez att den ryska verksamheten står för 4 procent av den totala omsättningen. Eftersom bolaget omsatte 31,5 miljarder dollar förra året innebär det en försäljning i den ryska verksamheten på runt 13 miljarder kronor.

I en intervju med Yahoo Finance från i höstas säger bolagets vd Dirk Van de Put att bolaget beslutade sig för att inte göra någon hastig reträtt i Ryssland, men att "inte på något sätt bidra till kriget".

– Vi säljer choklad och kex. I många länder är kex en del av standarddieten. Något som man äter till frukost. Och därför anser vi att vi tillhandahåller produkter för vanliga ryssar, säger han i intervjun.

Enligt Van de Put hade bolaget vid det tillfället 3 000 anställda i Ryssland och över 30 000 leverantörer.

Vinsten uppges ha ökat

Mondelez har dock uppgett att bolaget dragit in på marknadsföringen i Ryssland och att inga nya satsningar görs. Samt att man skalat ned på det som bolaget klassar som icke kärnverksamhet.

Enligt en rapport från Kiev School of Economics ökade dock både vinst och omsättning markant i bolagets ryska verksamhet förra året. Skolan beskriver Mondelez som marknadsledande när det kommer till choklad- och kexförsäljning.

Enligt Torbjörn Becker, chef för Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm, är det generellt problematiskt för företag att ha verksamhet i Ryssland. Men han påpekar också att olika bolag har olika hänsyn att ta.

– De väger de etiska problemen som finns mot sina egna affärsintressen. Det som komplicerar livet för en del företag är också att de inte bara kan lämna hur som helst utan att det leder till exempel till konsekvenser för anställda.

"Ingen direktexport"

Vad som driver ett bolag att stanna kan dock vara svårt att veta för en utomstående, säger han.

– Det är upp till företagen att svara på, men det är nog många svenska konsumenter som känner att de inte kan köpa Marabou på fredagskvällen nu, säger han.

Mondelez svenska pressavdelning skriver i en kommentar till TT att Marabou inte tillverkas i Ryssland och vidare: "Vi säljer inga produkter i Norden som tillverkats i Ryssland. Mondelez Sverige har ingen direktexport till Ryssland".

TT har sökt den internationella pressavdelningen dit övriga frågor hänvisas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!