Försäljningen av mer än 500 flygplan står på spel när Indiens största flygbolag är i shoppingtagen.
Air India, landets största när det gäller utrikeslinjer och näst största på inrikesmarknaden, försöker att växa sig ur den hårdnande konkurrensen från lågprisbolag och Gulfjättarna med hjälp av nya, bränslesnålare flygplan.
Enligt källor till Bloomberg är köpet i princip redan klart och kan komma att presenteras så snart som i veckan.
Från europeiska Airbus väntas Air India beställa omkring 210 A320, med en passagerargång och 40 av de bredare A350. Boeing uppges ha säkrat försäljningen av 190 plan av modellen 737 Max såväl som 20 av 787 Dreamliner, liksom tio 777x-flygplan. När det gäller Boeings del finns olika optionsavtal på ytterligare köp, och det exakta antalet flygplan kan variera något på grund av avtalens komplicerade natur.
Air India var länge Indiens nationella flygbolag. Bolaget har genom åren gjort stora förluster, haft en hög skuldbörda och har återkommande räddats av skattebetalarnas slantar. Men förra året såldes bolaget till landets största konglomerat Tata, som faktiskt grundade Air India på 1930-talet.
Tata meddelade i december att alla deras flygbolag skulle slås ihop, förutom Air India rör det sig om Vistara och budgetbolagen Air India Express och Airasia India.