Förra året växte begagnatmarknaden globalt med 28 procent och enligt Svensk Handel innebär det att den växer tre gånger så snabbt som branschen i helhet, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
– Det har exploderat och den utvecklingen har drivits av generation Z. Den största förändringen i inställningen till second hand har vi sett sista två åren och kanske framförallt under våren 2023 då vi växte starkare än vi någonsin gjort, säger Jimmy Heibert, vd på Plick, en app som riktar sig till 13-25-åringar, till Ekot.
Fortfarande är det dock mest nyproducerade kläder som säljs, något som kan förändras i framtiden.
Enligt en rapport från thredUP, en second hand-butik på nätet, tros den globala marknaden för second hand växa med 127 procent till 2026, vilket är tre gånger snabbare än den totala klädmarknaden, skriver amerikanska affärstidningen Quartz.
En av de största anledningarna till att unga i dag hellre köper second hand är, enligt undersökningen, att det är bra för klimatet.