En rekonstruktion av SAS är en bra lösning för bolaget, tror Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank.
Men det är också ett tecken på hur djup flygbolagets kris är.
– Det här gör det klart för alla inblandade vilket tryck SAS är under och vilket sårbart skick som företaget är i, säger han.
När pilotstrejken bröt ut på måndagen konstaterade Jacob Pedersen att SAS är ett bolag som "flyger rakt mot konkurs" på grund av sina stora skulder och för höga kostnader.
Nu får bolaget lite respit och en chans att jobba vidare med räddningsplanen SAS Forward.
– Det är en bra plan för SAS, eftersom företaget kan fortsätta köra sin dagliga verksamhet oberoende av den här processen, säger Jacob Pedersen.
– Det är ett sätt att reparera motorn medan bussen fortfarande kör. Det är förstås positivt för SAS och skapar lite utrymme för bolaget att tvinga fram vissa nödvändiga förändringar utan att behöva vara oroliga för konkurs.
TT: Men är det ett realistiskt sätt?
– Jag vet inte. Det får vi se. Men det är en strukturerad process som varit lyckosam för andra företag tidigare. Fast det finns inga garantier, säger Jacob Pedersen.
– Vi vet inte var det kommer att sluta, men i nuläget kommer SAS i alla fall inte att gå i konkurs. Nu är det upp till advokaterna, både på SAS och de andra inblandade parterna, att hitta lösningar på de finansiella svårigheterna.