Embracers senaste uppköp är kanske ett av de mer ögonbrynshöjande. För 300 miljoner dollar får den svenska speljätten Crystal Dynamics, Eidos-Montréal och Square Enix Montréal, plus ett 50-tal varumärken, varav "Tomb raider" är det mest kända.
Säljer gör japanska Square Enix, och uppgörelsen verkar vettig från båda parters perspektiv, enligt Mio Kato, som har grundat Lightstream Research och skriver för börsplattformen Smartkarma.
– För Square Enix har de japanska studiorna gått mycket bättre. Antagligen kan man tänka sig att ett nytt styre kan få ut mer av Crystal Dynamics och Eidos, säger han till TT.
Superhjältar lyfte aldrig
Square Enix har öppet luftat sitt missnöje med två av utvecklingskontorens senaste titlar, Crystal Dynamics "Avengers"-spel och Eidos-Montréals "Guardians of the galaxy", även om det sistnämnda togs emot väl av kritiker.
– När det gäller "Avengers" var det bara väldigt dåligt gjort, det verkar mest ha varit ett slött försök att mjölka pengar. Det är inte ett älskat spel, säger Kato.
Han ser det också som ett misslyckat försök att skapa ett långlivat spel.
– Med "Guardians" försökte man att backa bandet. Där var också recensenterna mer nöjda. Försäljningen har inte varit urusel, men jag tror att många höll sig borta efter att de upplevt "Avengers".
Kostsam Marvelsmäll
Man kan tänka sig att förväntningarna på spelen var extremt höga med tanke på Marvelfilmernas framgångar, och att avtalet med Disney var kostsamt.
– Min misstanke är att Marvelvarumärket har varit en katastrof. Jag vet inte hur mycket Square Enix har förlorat, men jag uppskattar att det rör sig om 20–25 miljarder yen (1,5–1,9 miljarder kronor).
Det är nog ingen slump att Marveltitlarna lyser med sin frånvaro i Embracers kommunikation om uppköpet. I stället fokuseras det på actionhjältinnan Lara Croft, huvudrollsinnehavaren i "Tomb raider"-spelen, som har sålt i 88 miljoner exemplar. Det avslöjades nyligen att ett nytt spel i serien är under utveckling, den här gången skapad i spelmotorn Unreal Engine 5.
– Det är något positivt. Jag skulle kunna tänka mig att de kan se en mer positiv framåtrörelse nu, säger Kato.
Han konstaterar att personalstyrkan hos de tre kontoren – 1 100 personer – är stor i förhållande till de kända titlar de tre studiorna arbetar på.
– Det verkar som att kostnadsstrukturen är lite uppsvälld. Det kan vara en anledning till att vinsten inte var så bra, även om försäljningen överlag har varit hyfsad. Så det blir intressant att se hur många titlar de har under utveckling.
Stor aktör
Embracer har de senaste åren vuxit fram som en stor aktör i spelindustrin med flera uppmärksammade köp. Ett intressant bolag i en bransch som inte fungerar som andra, enligt Mio Kato.
– Du kan inte bara sätta ihop olika delar och kapa kostnader och allt är bra. Men Embracer verkar ta en mer långsiktig inställning. När du samlar alla de här varumärkena och utvecklingarna måste du vara skicklig för att få alla att dra åt samma håll.
Om Embracer lyckas skapa ett slags plattform för olika studior där man kan dela varumärken och verktyg kan det ge synergieffekter, tror han.
– Om de är framgångsrika kan det få stor påverkan på spelindustrin.