Sommarmånaderna har varit tuffa för en rad aktörer i takt med allt svårare ekonomiska förutsättningar för hushållen.
TT har tidigare rapporterat om hur såväl Liseberg som Gröna Lund fått uppleva vikande besökssiffror och minskad omsättning, delvis kopplat till dödsolyckan på Gröna Lund i juni i år.
När nu Astrid Lindgrens värld utanför Vimmerby rapporterar är det mer positiva siffror:
Antalet gäster under maj–september ökade med 5 procent, det vill säga 20 000 gäster, jämfört med föregående år. Intäktsmässigt kan man samtidigt redovisa ett lyft på 11 procent, motsvarande 27 miljoner kronor.
– Vi hade en farhåga när vi klev in i säsongen med tanke på hur det har sett ut med allt från energipriser till ränteläge. Vi summerar en god sommar och höst, säger vd Jocke Johansson till TT.
Utländskt intresse
En förklaring till siffrorna är ett stort utländskt intresse där en av fem besökare i parken är utländska, främst då från Tyskland och Danmark, säger Jocke Johansson. Till Näs, Astrid Lindgrens barndomshem, bedömer han att det varit 40 procent utländska gäster.
– Såklart har valutan hjälpt oss. Det är klart att danskar känner det som rea när dom kommer till Sverige men tyskar är absolut den största gruppen. Astrid Lindgren är jättestor i Tyskland och vi brukar skämtsamt säga att tyska gäster kan nästan mer om Astrid än de svenska gästerna kan.
Med på veckans styrelsemöte fanns också nya ledamoten Annie Lööf. Sedan hon lämnade den politiska världen och sin roll som partiledare för Centern i februari har hon släppt en bok samt engagerat sig i två styrelseuppdrag, varav det här blir hennes tredje. Född i småländska Värnamo är det naturligt att engagera sig i Astrid Lindgrens värld, säger hon.
– Jag blev väldigt hedrad när jag fick frågan. Astrid Lindgren är ett av våra absolut starkaste varumärken och dessutom är det Småland, säger hon.
TT: Hur många erbjudanden har du valt att tacka nej till sedan du lämnade politiken?
– Jag har fått många men för mig har det snarast handlat om att jag valt med omsorg för jag vill gå in och göra ett riktigt arbete och då måste man gå in successivt. Sedan har det varit viktigt för mig att jobba nära mina egna värderingar och egen drivkraft.
Ska utveckla verksamheten
Astrid Lindgrens värld har samtidigt som målsättning att bli mer av en året runt-verksamhet där man vill locka konferensgäster under andra tider på året än sommaren. En ny restaurang med konferensplan är tänkt att stå klar under våren 2024.
TT: Är det rätt att satsa på konferensverksamhet i tider med ekonomisk oro och tuffare läge för många företag?
– Det är lite som att kasta sig ut på ett hav och slåss om konferensgäster för det går tretton på dussinet när det gäller konferensanläggningar. Men vi är unika med hur vi kan paketera detta med en speciell boendeupplevelse, aktiviteter och att man kan se en teaterföreställning hos oss, säger Jocke Johansson.