En del av förklaringen är att augusti i år hade en faktureringsdag mindre än augusti 2022. Men det förklarar inte hela nedgången i inflations- och räntechockens Sverige.
"Lågkonjunkturen påverkar samtliga kategorier och medieinvesteringarnas inbromsning ser ut att vara kraftig efter sommaren", kommenterar Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
"Mycket svag" utveckling
Han vill dock se septembersiffran innan han uttalar sig om i fall det är en trendmässig nedgång.
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, beskriver utvecklingen i augusti som "mycket svag".
"Medieinvesteringarna har nu backat nio av de senaste tio månaderna. Att augusti 2023 innehöll en faktureringsvecka mindre än samma månad 2022 påverkar resultatet cirka 12-15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om 10 procent jämfört med augusti 2022", skriver han.
Månadssiffrorna visar hur mycket pengar som investeras i media via Sveriges Mediebyråers medlemmar, som i sin tur hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.
Tv-reklam på minus
För investeringar i tv-reklam blev det en nedgång på 30,5 procent till 275 miljoner kronor. Investeringar i utomhusreklam föll också markant, ned 21 procent till 130,1 miljoner.
Även onlinereklam vek av nedåt kraftigt, liksom investeringarna i annonser i dagspress – med undantag för kvällspressen.
Största nedgången noterades för direktreklam/annonsblad, ned med 61,3 procent till 5,2 miljoner kronor.