Uppgifterna om 500 stora annonsörer som valt att sluta investera i annonser på Twitter ska ha presenterats av Siddharth Rao, en högt uppsatt teknikchef på Twitter, för personalen på ett möte i tisdags, rapporterar nyhetssajten The Information.
Audi och Pfizer
Enligt uppgift ska annonsörernas avhopp dragit ned Twitters intäkter per dag med 40 procent jämfört med motsvarande dagar för ett år sedan, rapporterar nyhetsbrevet The Platformer.
Annonsintäkter stod för 90 procent av Twitters totala intäkter under 2021.
Bland de mer kända annonsöravhoppen finns bland annat den tyska biltillverkaren Audi och det amerikanska läkemedelsbolaget Pfizer.
Floden av annonsörer som överger Twitter förklaras bland annat av att hot och hat på plattformen tar allt mer utrymme efter Musks köp, då Musk beskriver sig själv som en absolutist när det gäller "yttrandefrihet".
Han har bland annat twittrat:
"Om yttrandefriheten går förlorad i USA finns det bara tyranni kvar framför oss".
Twitters renommé har sedan Musk tog över dessutom svärtats av en rad uppmärksammade fejk-konton, som påstått sig vara en person eller organisation som de inte är.
Sparkat mer än hälften
Uppgifterna om att många annonsörer valt att sluta spendera pengar på Twitter-kampanjer kommer sedan tidningen Financial Times rapporterat att Twitter redan i slutet av januari ska börja betala ränta på det lån på 13 miljarder dollar som Musk tog för att möjliggöra köpet av Twitter för 44 miljarder dollar.
Årskostnaden för Twitterlånet beräknas till 1,5 miljarder dollar.
Elon Musk – som kan skryta med 120 miljoner följare på Twitter – har sedan han tog över Twitter hunnit sparka mer än hälften av personalen på det San Francisco-baserade bolaget. Han har även gjort försök att ta betalt för Twitter-konton och gjort en rad omstridda nedstängningar av konton.
Musks Twitter riggade i veckan även en stor nätauktion på Heritage Global Partners sajt av 631 mer eller mindre unika Twitter-interiörer från San Francisco-kontoret – däribland neonskyltar, skulpturer, sammanträdesbord och lyxiga kaffemaskiner.
Strax före jul lovade Elon Musk, efter en omröstning på Twitter, att lämna över vd-posten på Twitter så fort en lämplig kandidat dyker upp.
Han riggade även en uppmärksammad omröstning på Twitter om den tidigare USA-presidenten Donald Trumps närvaro på plattformen.
"Folket har talat", twittrade Musk sedan 52 procent av 15 miljoner användare röstat för att återaktivera Trumps konto.