Både Ving och Apollo letar över hela världen efter alternativa flygplan sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk. Men det finns få plan som står tomma.
De närmaste dagarna har Apollo 25 000 resenärer totalt i Norden som kan påverkas av strejken. Hälften är resenärer som inte vet om de kommer iväg och hälften är personer som kanske inte kommer hem från sina destinationer som tänkt.
– Vi tittar på alla möjligheter. Går det med buss? Går det med båt och buss? Går det att ta sig till andra flygplatser? Det är extremt svårt att få tag i flygkapacitet och det finns endast några få hopp, tack vare vår skicklige flygchef. Vi lämnar ingen på destination, säger Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge.
Men även bussar råder det brist på. Det är också svårt att få tag på hotellrum för strandade resenärer eftersom så pass mycket redan är fullbokat.
Skriver brev till parterna
Hon uppger att Apollo är i konstant kontakt med SAS för att få besked.
– För att understryka allvaret i situationen har vi också skickat ett brev till parterna på morgonen. Vi tycker att det räcker nu, de måste ta sitt ansvar. Det här kan påverka människors hälsa, det är väldigt olyckligt att en intern konflikt kan få sådana enorma konsekvenser, säger hon.
I brevet, som har gått till SAS koncernledning och de olika pilotfacken och som är undertecknat av Apollos koncernchef Leif Vase Larsen, skriver bolaget att konflikten är på väg att få "ödesdigra konsekvenser".
Redan nu har Apollo ett hundratal gäster som är strandade på sina destinationer. Till helgen riskerar alltså andelen att öka dramatiskt. Enligt Sandra Miller Kinge är många av gästerna barnfamiljer och äldre.
– De är i värmen och har inte samma hotell-lösning, det är människor vars mediciner kan ta slut och som behöver komma hem både till mediciner och läkarbesök. Det råder värmebölja på många håll. Flygplatserna är ofta små och saknar tillräckligt med sittplatser. Vi ser väldigt bekymmersamt på situationen, säger hon.
SAS kommunikationschef Karin Nyman uppger att ledningen tagit del av brevet. Hon säger att SAS försökt få till ett undantag för charterflygningar, något som skett vid tidigare strejker.
– Vi har tagit upp det eftersom vi vet att charterresenärer drabbas väldigt hårt i ett sådant läge, de är knutna till sin paketresa på ett annat sätt än de som flyger reguljärt. Det är olyckligt att vi inte har fått till ett undantag, säger hon.
"Olycklig tidpunkt"
Inte heller charterbolaget Ving vet hur många av resenärerna som kommer att påverkas. Bolaget har 1 800 resenärer, varav de flesta ska på charter, inbokade på resor i veckan som flygs med SAS-plan.
Även Ving för nu ett intensivt arbete för att hitta alternativa hemresor.
– Jag vill understryka att vi aldrig kommer att lämna gäster strandsatta på resmålen, utan vi kommer se till att de kommer hem. Däremot kan det dra ut på tiden, man kan bli kvar någon dag extra, säger kommunikationschefen Claes Pellvik.
Det här är inte första gången som SAS piloter strejkar. Men enligt Claes Pellvik sker den här strejken i en extra utsatt tid.
– Tidigare SAS-strejker har typiskt sett varit på våren eller försommaren, då är det en enklare situation. Juli är en olycklig tidpunkt. Vi är mitt inne i högsäsong, det är den största resemånaden på året, och det var väldigt välbokat redan innan, säger han.
Både Apollo och Ving betalar hotell för de som inte kommer hem samt ersätter fullt ut de resenärer som får sina resor inställda.
TT: Kommer ni kräva pengar från SAS för avbokningarna?
– I det här läget ligger fokus på att ta hand om gästerna och se till att de inte ligger ute med pengar. Hur vi löser våra förehavanden med SAS är något vi kommer att ta med dem i efterhand, säger Claes Pellvik.