– Vi kommer troligen att se en hel del verksamhet som påverkas av sjukfrånvaro, inte bara på fabriker utan inom lager, distribution, logisitk och transport också, säger Bindiya Vakil, vd på Resilinc till tidningen.
Resilinc kartlägger flöden av mer än tre miljoner komponenter för att ge en bild av leveransflödena.
Smittspridningen har tagit fart sedan Kina på senare tid mjukat upp landets omstridda pandemirestriktioner. Men Apple har brottats med pandemirelaterade problem i Kina en tid.
Apples underleverantör Foxconn tillhör de jätteföretag som sedan oktober haft stora problem att hålla farten i produktionen till följd av spridningen av covid-19 bland personalen, bland annat på vad som kallas "Iphone City-fabriken" i Zhengzhou.
Foxconn har flyttat en del produktion till andra fabriker i Kina och Apple har försökt få fram komponenter från alternativa tillverkare för att få ned sina leveranstider – som enligt en färsk mätning gjord av storbanken UBS nu ligger på 23 dagar i USA för konsumenter som beställer nya modeller av Iphone.
Såväl försäljning som lönsamhet för Apple antas få en smäll av de kinesiska problemen. Omsättningen väntas under fjärde kvartalet sjunka från motsvarande kvartal i fjol, då siffran landade på 123,9 miljarder dollar. Nettovinsten beräknas falla med 8 procent, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Visible Alpha.
Skulle prognoserna stämma skulle det innebära ett trendbrott för Apple, vars försäljning ökat 14 kvartal i rad.
För Apple slår även minskad konsumtion i Kina mot omsättningen, då den amerikanska teknikjätten har omkring en femtedel av sin försäljning i Kina.
Mer än 90 procent av Apples mobiltelefoner monteras ihop i Kina, vilket gör koncernen betydligt mer exponerad mot de kinesiska covid-problemen än huvudkonkurrenten Samsung, som övergav Kina 2019 och nu har lagt ut produktionen i fyra andra länder.
– De följande 2–6 månaderna blir avgörande för Apples leveranskedjor, säger Alan Day, ordförande på konsultbyrån State of Flux i London, till tidningen.