Norman ska ta fram en plan för utveckling och utvidgning av Arlanda, för att "säkra tillräcklig flygkapacitet" i Stockholmsområdet om Bromma läggs ned. Det meddelade Eneroth på en pressträff med Norman, som får fyra månader på sig för uppdraget.
Bland annat handlar det om hur inrikesflyget ska kunna flyttas från Bromma till Arlanda. Det skulle enligt Eneroth stärka Arlandas konkurrenskraft. Just nu finns en betydande överkapacitet i Stockholmsområdet, enligt ministern.
Samtidigt måste det finnas klara besked om att Arlanda faktiskt kan ta över trafiken från Bromma på ett sätt som gör att start- och landningstider inte blir mycket sämre på Arlanda. Det handlar också om att det inte ska ta mycket längre tid att ta sig genom terminaler och till taxi eller andra färdmedel än på Bromma. Och det rör sig om att tåg- och andra förbindelser med Arlanda måste byggas ut.
Tomas Eneroth talar om att "brommafiera" Arlanda i meningen det ska vara lätt att ta sig igenom och ta sig dit.
Fjärde bana?
Peter Norman ska se över vilka miljöprövningar som eventuellt behövs för en expansion eller ombyggnad. På frågan om en fjärde landningsbana är aktuell, svarar Eneroth att Swedavia hittills har sagt att det inte behövs. Swedavia driver Arlanda.
– Men utredaren har inga styrande direktiv i den frågan, säger Eneroth.
Även den förra utredaren, som lämnade över sina slutsatser i höstas, tittade på ungefär samma frågor. Den utredningen var mer juridisk till sin natur, enligt Eneroth.
– Det här handlar mycket mer om hur gör vi det här i praktiken, säger Peter Norman.
– Om jag kan bringa klarhet så tror jag att det är bra för väldigt många parter, säger Norman.
Den nya utredningen sätts igång mindre än ett halvår efter det att den förra presenterade sina förslag. Den hade fått fyra månader på sig att ta reda på vad som behöver göras på och runt Arlanda för att utveckla flygplatsen och förutsättningarna för Arlanda att ta över verksamheten som i dag finns på Bromma. På den grunden skulle sedan regeringen snabbt kunna ta ett beslut om att börja en nedläggning av Bromma. Utredaren Magnus Persson bedömde att regeringen skulle kunna ta beslut om det redan 2022 och en avveckling sedan göras på tre till fem år.
Men en majoritet i riksdagen, anförda av Moderaterna, protesterade i högan sky och lovade att riva upp ett nedläggningsbeslut vid ett maktskifte. Regeringen ska akta sig för förhastade beslut mitt i en pandemi, var ett tungt budskap.
Kritiska moderater
Peter Normans utredning ska vara klar den 15 juni och regeringen får svårt att sy ihop en överenskommelse med riksdagen om framtiden före riksdagsvalet i september. Moderaterna är mycket kritiska till regeringens agerande och beskriver det som att Eneroth slagit undan Moderaternas utspel före jul att förhandla fram en lösning.
– Dagens besked visar inte på handlingskraft, utan snarare på en regering som vill skjuta en känslig fråga till andra sidan valet, anser Moderaternas gruppledare Tobias Billström.
– Man väljer att tillsätta ännu en utredning utan att ha några som helst kontakter med Moderaterna. Det är dåligt att bete sig på det viset om man vill nå samförstånd om en stor satsning på infrastruktur, säger han.
Moderaterna vill ha klart hur kommunikationerna till och från Arlanda ska byggas ut, att en fjärde rullbana läggs till och frågorna om Arlanda är helt utredda före det att några beslut om Bromma kan tas.