Allt fler branscher har under pandemin accelererat arbetet mot en digitalisering och automatisering. Dagligvaruhandeln går nu i samma fotspår. Axfood med varumärken som Hemköp och Willys ska bygga ut sin logistikplattform ytterligare.
– Vi gör stora investeringar i bakomliggande led, säger han, och berättar om det nya logostikcentret i Bålsta som håller på att byggas, och ska vara klart 2023.
Det innebär att robotar kan plocka ihop både pallar med varor till butiker och kassar med mat till konsumenter som e-handlar. Nu effektiviserar Axfood ytterligare i Göteborg också, och ökar på kapaciteten och automatiserar. Även frukt- och gröntlagret effektiviseras och flyttas från Helsingborg till Landskrona. Axfood investerar nära 700 miljoner kronor i detta.
Hämta i butiker
Klas Balkow berättar att näthandeln växer rejält hos Axfood, tillväxten ligger på 36 procent hos bolaget, mot 27 procent för marknaden totalt. Men ännu står e-handeln bara för 6 procent av matmarknaden totalt sett, berättar han.
– Det finns två dimensioner av e-handel av mat. Dels hemleveranser, dels ihop-plockade kassar som kunden hämtar i butik. Hämta i butik växer mest.
Han förklarar att det är kostsamt att leverera hem mat, med olika temperaturer som måste hållas.
– Med hämtlösningen tar kunden själv den sista dyra milen.
Men kanske kan man fråga sig hur det blir med andra trender, som närproducerat, ekologiskt och mer småskaligt. Hur hänger det ihop med robotar på lagret, digitala system som hanterar våra matbeställningar och jättestora logistikcenter för matvarorna? Klas Balkow förklarar att robotarna och automatiseringen inte i sig är en motsättning till detta, utan gör hanteringen effektivare. Det gör matkassarna billigare.
Det är också viktigt för att minska matsvinnet, förklarar han.
– Maten är en av de viktigaste delarna för att vi ska klara Paris-avtalet. Vi ska halvera vårt matsvinn, lovar han.
Just dagligvaruhandeln var en av de tidigare vinnarna under pandemin, bland annat som ett resultat av hamstringseffekten och att vi stannade hemma. Nu jämförs det andra kvartalet med fjolårets höga tal, men ändå är det ett mycket, mycket starkt andra kvartal, tycker Klas Balkow.
Butikshandeln ökar igen
– Tillväxten är tillbaka i butikerna också, många tycker nog om att handla både i butik och på nätet igen. Vi tror på en kombination av e-handel och butiker.
Gränshandeln har dock inte gått så bra, den dras fortfarande med effekterna av restriktionerna.
Många undrar hur det är med inflationsspöket, om vi kanske kan vänta oss högre matpriser på sikt. Men just nu har vi matprisdeflation, säger Klas Balkow.
– Vid pandemiutbrottet kom en del prisökning, på frukt och grönt bland annat. Men det har gått tillbaka nu. Nu har vi något lägre matpriser, säger Balkow.